annagranq
har köpt fröer av ryskt martorn och silvermartorn, och det verkar knepigare än vad jag tänkt att fröså. Bor i Umeå växtzon 5 och hade tänkt mig låta dom gro inne för att sen sätta ut dom, är det smartare att vänta till hösten eller....Har också en campanula tinybell som på den engelska beskrivning låter som in och ut i kylskåp. Kan någon hjälpa mig med råd?
Zon 3
Hej!
Min erfarenhet är att marton behöver en köldperiod för att gro.
1 Så nu, ställ in i kylen ett par veckor, ta ut och fortsätt förgro. eller...
2 Vänta tills i höst - så, låt stå ute i vinter, fortsätt förgro nästa vår!

Jag har lyckats bra med det senare
Lycka till!
annagranq
tack, om jag gör det i höst, ska det vara i krukor då som kan stå kvar ute nästa säsong,
undrar
nybliven trädgårdsamatör
Fenja
Jag sådde martorn i början av april och den är uppe nu utan stratifiering, men jag har kanske bara haft tur.
Mvh
Fenja
annagranq
jag vill också ha tur eftersom skickligheten brister
Marlene z v
Du kan ju så endel av fröna nu och spara resten till hösten, ifall att det inte skulle lyckas nu.
Eva 33c
Jag sådde alpmartorn i år i slutet av februari i vanlig rumstemperatur och de grodde inom 12 dagar. Och inte bara några enstaka.
Du kan så dina fröer i en kruka nu om du vill. Gror de inte under sommaren så behåller du dem ute över vintern så gror de nästa vår.
annagranq
tack för alla tips
anna
zine
Ryskt martorn är det värsta ogräset i våran trädgård.
annagranq
då kanske du kan skicka lite till mig.
Lars-Olof Arvids
Zine, jag är också intresserad om du har några plantor över. smile.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon