CITAT (rosita @ 08-05-2007, 22:08)

Hur kallt måste det vara? Förra året sådde jag två sorter perenner, de fick stå i förrådet 8 -15 grader, eftersom jag inte visste att de behövde en köldperiod. Det gick bra i alla fall, de planterades i rabatten i maj och blommade samma sommar. De har kommit fint i år också. Är det alltså tillräckligt med 8 - 15 grader?
Alla perenner behöver ju inte en kallperiod, och ibland finns det olika uppgifter om en särskild växt. Vissa växter kan också ha en del frön som gror utan kallperiod och resten gror efter en sådan.
Rent allmänt brukar man säga att temperaturen ska vara mellan +4 och -4 grader, någon art kan behöva kallare än så. För att krångla till det lite mer så är det ofta just temperaturväxlingarna under den tidiga våren som liksom gör susen. Därför fungerar inte alltid kylskåp heller ertersom temperaturen där är konstant.
Kurts logiska resonemang i inlägget ovan är inte heller helt tillförlitligt. Eller vad ska man annars säga om tex prästkragar och lupiner, som ju växer vilt i vårt klimat men låter sina frön gro snällt utan vintervila. Eller röllika, backnejlika, gökblomster, backvial, fjällsippa, gullris; alla dessa har jag sått med bra resultat utan kallperiod.
Frösådd är ingen exakt vetenskap, så mycket spelar in och det gör det hela så spännande. Man kan lyckas och misslyckas på många sätt. Men tråkigt blir det aldrig