Full version: Hur vet man...
älvan
Detta me fröer är juh rena, rama djungeln!!
Hur vet man vilka fröer som är kallgroende/varmgroende??
Ngn som kan hjälpa mej?
destination
Du kan ju alltid kolla upp det på impecta (odlingsanvisningen) eller annan fröfirma. Sök på google, prova det latinska namnet eller vad sorten heter på svenska/engelska.

Denna länken är också bra: http://www.alltomtradgard.se/gardeninglists/

MVH
Gloriana

Nedan har du tre bra (två på engelska och en på svenska) länkar med lååååånga listor på hur frön ska sås. Hur man vet är helt enkelt man slår upp eller chansar! Med tiden får man en viss känsla för vad som gäller också. I Jelittos katalog fanns i alla fall förr bra såanvisningar.

http://tomclothier.hort.net/page02.html

http://www.algonet.se/~sta-bod/frosida.htm

http://www.srgc.org.uk/

Om man inte gitter slå upp får man fråga någon som man tror vet eller också chansar man som sagt!
Betty
Här kommer en till bra länk med så-råd. tummenupp.gif Magnar Aspakers så-råd
KURT
Man kommer också ganska långt med vanlig logik. Fundera bara på hur växten i fråga växer "vilt". Är det en växt som växer vilt i nordiskt (eller tempererat) klimat, så är de normalt anpassade till att släppa fröna på hösten. Fröna skall sedan vila över vintern för att gro på våren. Då är det viktigt att de inte börjar gro redan på hösten, så därför behöver de ofta aktiveras med en köldperiod.
rosita
Tack Kurt, för en bra förklaring. thanks.gif Så enkelt kan det så klart vara!
Eva 33c
Som tillägg till alla bra kommentarer (och länkar) du fått kan man säga att kallgroende fröer måste ha "vinter" för att väckas ur frövilan men att varmgroende fröer (nu pratar vi perenner alltså...) inte tar skada av en kallperiod.
Om jag inte vet med säkerhet att de fröer jag skall så är varmgroende låter jag sådderna stå ute under vintern/våren för säkerhets skull.
Skulle man ha fröer nu som man vill så kan man ju så dem i krukor och låta det som vill gro nu när det är varmt och spara resten av krukorna ute till nästa vår så gror de som behövde "vinter" då. (Det finns de som vill ha två vintrar innan de bahagar vakna också...)
älvan
Oj,oj, oj... Vilka bra svar... Ja, asså, det där me lite logiskt tänkande (Kurt), va juh ett himla enkelt och bra svar!!! Tack så mkt! Och tack, ni andra också, som är snälla och svarar på nybörjarfrågor! smile.gif En till liten fråga, kan man ställa ut dom kallgroende i ett mörkt, lite kallare förråd? Eller kylskåp? Hur länge?
Eva 33c
Kylskåp går förstås att använda, men det kanske är lite sent för det nu. Kallperioden bör vara minst 6veckor lång för att ha någon effekt, i vissa fall längre. Då är vi inne i mitten på juni, sedan skall de ut i värmen och behöver kanske 2 veckor på sig att överhuvudtaget gro. Då är det redan juli, och kanske kommer plantorna inte att hinna utvecklas till övervintrings dugliga exemplar. Det beror förstås lite på hur snabbväxande sorter vi talar om nu, och hur lång sommar du har där du bor. Hos mig i zon 5 vill jag ha omskolat mina sådder i juli, och många är ändå för små för rabatterna till hösten och måste övervintras i kruka. Vilket är lite pyssligt tycker jag men det går.
Fast om du är otålig kan du ju pröva och se, det är så man lär sig whistling.gif yes.gif
rosita
Hur kallt måste det vara? Förra året sådde jag två sorter perenner, de fick stå i förrådet 8 -15 grader, eftersom jag inte visste att de behövde en köldperiod. Det gick bra i alla fall, de planterades i rabatten i maj och blommade samma sommar. De har kommit fint i år också. Är det alltså tillräckligt med 8 - 15 grader?
älvan
Aha, oki... Hmm, lite sent ute kanske... duh.gif
Dom jag e lite osäker på är: Eldriddarsporre "Fox", Passionsblomma (blå).
Får snart ett nytt lass me fröer från Odla, som jag beställde i söndags...
Där e jag också lite osäker på vissa...
Men, men... Får juh testa mej fram... Inte sant?

Tack för hjälpen!
KURT
CITAT (rosita @ 08-05-2007, 21:08) *
Hur kallt måste det vara? Förra året sådde jag två sorter perenner, de fick stå i förrådet 8 -15 grader, eftersom jag inte visste att de behövde en köldperiod. Det gick bra i alla fall, de planterades i rabatten i maj och blommade samma sommar. De har kommit fint i år också. Är det alltså tillräckligt med 8 - 15 grader?

Oftast handlar det om en kombination av temperatur och tid. D v s det kan vara OK med lite högre temperatur, men då krävs en längre tid.
Eva 33c
CITAT (rosita @ 08-05-2007, 22:08) *

Alla perenner behöver ju inte en kallperiod, och ibland finns det olika uppgifter om en särskild växt. Vissa växter kan också ha en del frön som gror utan kallperiod och resten gror efter en sådan.
Rent allmänt brukar man säga att temperaturen ska vara mellan +4 och -4 grader, någon art kan behöva kallare än så. För att krångla till det lite mer så är det ofta just temperaturväxlingarna under den tidiga våren som liksom gör susen. Därför fungerar inte alltid kylskåp heller ertersom temperaturen där är konstant.
Kurts logiska resonemang i inlägget ovan är inte heller helt tillförlitligt. Eller vad ska man annars säga om tex prästkragar och lupiner, som ju växer vilt i vårt klimat men låter sina frön gro snällt utan vintervila. Eller röllika, backnejlika, gökblomster, backvial, fjällsippa, gullris; alla dessa har jag sått med bra resultat utan kallperiod.
Frösådd är ingen exakt vetenskap, så mycket spelar in och det gör det hela så spännande. Man kan lyckas och misslyckas på många sätt. Men tråkigt blir det aldrig flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon