soulfire
hej
jag fick en Gloire de Dijon i bröllopspresent förra året, den frös ner en del i vintras men har börjat växa ordentligt sedan dess. Problemet är att den har nu två "delar". Och jag kommer inte ihåg hur rosen såg ut - och vad som är rotskottet whistling.gif

En del är lite spinkigare och klättrar uppåt- den andra delen är mer robust och har rosaaktiga blad. Vad är vad?
Någon som vet???

här är en bild- det är stockrosor och gråmalva i bakgruden och daggkåpor framför...

hjääälp duh.gif

[attachment=2231:rosen.jpg]

Kajsa
Vänta en tag till, tills du är säker, men rotskotten växer med en väldig fart och är kraftigare. Här två bilder på ympunderlag som tog över två av mina rosor, jag fattade inget förän dom var stora och blommade. När jag sedan skulle dela på dom så fungerade inte det, ädelrosen dog, jag grävde upp rosorna och försökte dela. Men för din ros ska du väl kunna dela dom, då den ännu är så liten. Försök och följ med ner i jorden med handen och ryck bort skottet. Det gick aldrig på mina som blivit för stora.

Rosa canina dumetorum

troligen också en Rosa canina
Så söta rosor men blev snabbt buskar.

Här en massa bilder på Gloire de Dijon
Du får titta efter bilder på bladen.
soulfire
Tack Kajsa
Jag tror att det lilla spinkiga är rotskottet eftersom Gloiren ska ha rosa bladskott.
Vilken fräckis... (jag har redan spaljerat upp den gynnaren) blush.gif
Vi får väl se, placeringen kanske ändå inte är så bra, så jag kanske borde flytta den ändå...
AnnammA
Jag har för mig att "Dijonen" vill stå rätt så mycket i lä, och är en sensitiv rackare... Som jag skrivit i en annan tråd(?) här står min Dijon för tillfället i kruka för att den såg ynklig och rätt så död ut, men igår tyckte jag mig se ett litet skott vara på gång, så vem vet. Om den nu kommer igen (eller försöker jag få tag på en ny) ska jag nog plantera den i lä någonstans. Lycka till med din!

Mvh,

AnnA

PS!

Det är alltid vanskligt att flytta sina rosor! Skall man flytta dem ska det vara tidigt på våren,helst en mulen/regnig dag eller på hösten. Och sedan måste man passa med vatten!

Mvh,

AnnA
soulfire
RAPPORT FRÅN GLOIREN:
den ser rätt glad ut nu och nu så tror jag att den får hållas där den står- ingen del av min trädgård är vindskyddad men det här hörnet är ändå rätt okej.

Kanske var den bara lite trögstartad, nu har den växt mer på en månad än hela förra året...
kul jag har gått och fluktat i simrishamn på gloirer under sommaren och i år hoppas hoppas jag att min blommar

soulfire
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon