mejlin
Jag är nybliven balkongägare och har under våren upptäckt hur fantastiskt roligt, trevligt och spännande det är att så, plantera och se det växa.

Nu vrider ni väl er garvade trädgårdskunniga men... Jag har köpt ett "kit" med tre olika solrosfrön med tillhörande små planteringskrukor. Jag har följt alla instruktioner och alla frön har växt och på bara två veckor har det växt ordentligt och de största har blivit upp mot två decimeter. Min fråga är; hur gör jag nu? De är rätt svajiga och de längsta behöver stagas upp. Jag inser att snart måste jag flytta dem till större kruka. Ska jag placera dom en och en? Blompinnar? Gödsla? Välja ut enbart de "starka"? Plantera dom djupt i krukan? De kommer att stå i fm sol.

Jag är tacksam för alla tänkbara råd!
Hälsningar Malin med balkong
Fenja
Hej och välkommen hit!
Du bör skola om dina plantor en och en och de vill gärna ha en pinne som stöd, du kan plantera "ner" dem så att de liksom blir kortare. Nu vet jag inte vilka solrosor du har, men en del sorter blir mer än 4 meter och fordrar en STOR kruka för att växa ordentligt. Mindre sorter kan nog klara sig i 10 - 20 liters krukor. Jag skulle välja ut de finaste och kraftigaste plantorna och kassera resten.
Mvh
Fenja
Jonas70
Mejlin, var har du dina plantor just nu?
De måste definitivt planteras om en och en i krukor, eller i riktigt stora krukor med mellanrum mellan plantorna. Det brukar stå på fröpåsen vilket avstånd de rekommenderar mellan plantorna.
Cilla
Har du sått dem inomhus bör e också "avhärdas", dvs vänja sig vid et starka ljuset och temperatursvängningarna utomhus. Under en vecka eller två tar man in och ut plantor som man avhärdar, och i början ställer man dem inte i direkt sol.

Nsta år kan du så solrosor direkt i krukan på balkongen så slipper du detta. De brukar gro bra i näringsrik jord också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon