Full version: Stulna sticklingar
Lilltäppan
På solsemestern knyckte (jo, jag erkänner) jag några sticklingar från enorma prunkande pelargoner. Jag gissar att de kallas engelska pelargoner (samt en "vanlig" zonale). Dessa förvarades på semestern (ca 2 v) i ett vattenglas och transporterades hem i en plastflaska. De ser lite ledsna ut. Nu hemkommen står de åter i vatten. Ska jag låta dem stå i vatten för att rota sig eller ska jag plantera de ledsna sticklingarna redan ikväll?
Fenja
Ställ dem i ett glas med c-vitamin och spruta även lite sådant på dem. När de kvicknat till så planterar du dem direkt i jord, de rotas sig snabbast där.
Mvh
Fenja
znazit
Är det bra med c vitaminer till lessna sticklingar?
Tar man en brustablett då?
Fenja
Det funkar på pellisar i alla fall! Ja en brustablett.
Mvh
Fenja
znazit
CITAT (Fenja @ 07-05-2007, 23:18) *
Det funkar på pellisar i alla fall! Ja en brustablett.
Mvh
Fenja

Det måste jag testa. Har några sticklingar hemma som verkligen är hängiga.
trollehatt
Vet du Fenja om det funkar på omplanterade sticklingar också, jag har en som inte kvicknat till efter omplanteringen och hur jag än omhuldar den ser den lika ledsen ut - är omplanterad i Pelargonssällskapets egen jord så den ska det väl inte vara något fel på, det är det inte på de andra 10 sticklingarna jag omplanterade på samma gång heller. Oh, naturligtvis, är det ju den jag minst vill mista som är ledsen nu.......... Hur gör jag den glad?
Fenja
Sätt en plastpåse med hål över dem vissna sticklingen, antagligen har den problem med att ta till sig tillräckligt med vatten. Låt den stå ljust men inte direkt i solljus så brukar de repa sig fort. Visst kan du testa att spraya den med c-vitamin men jag gör det på sticklingar som är reströtta som kommit med posten och så.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon