|
Airamya
08-05-2007, 08:31
Grannen gick plötsligt loss på almen (jag tror det är en alm?) som står vid vår tomtgräns. Trädet är inte mitt (inte hans heller men han har pratat med markägaren) och han har sågat av de grenar som hänger in över vår tomt. Nu ser det helt bedrövligt ut. Nåja, frågan är nu - vad kan jag göra för att hjälpa upp situationen? Han har sågat helt mot alla konstens regler och jag måste försöka hjälpa trädet (ta bort alla klackar osv) men är det någon som vet var o hur jag bör göra detta för bästa resultat?
undrar ledsen Airamya
[attachment=2242:Bild_062.jpg]
O fy! Almar som inte reagerar särskilt väl ens på en proffsbeskärning. Är markägaren verkligen nöjd med denna stympning? Trädets framtid har minskat med många decennier och kommer dessutom under sin levnad behöva kontrolleras som ett riskträd. Hade någon olovligen gjort detta och markägaren ville ha trädskadan värderad hade det slutat på många tiotusenkronorslappar. Detta är förstörelse, inte beskärning.
Man kan visserligen göra eftersnitt, men med de gigantiska toppkapningr och fläkningar som skett gör det inte så stor skillnad, Det är en arborist som bör göra eftersnitten om de ska göras alls, jag tvivlar på att det har stor betydelse.
Airamya
08-05-2007, 08:43
Aj... det finns alltså ingenting jag kan göra? Herregud, jag är så ledsen över detta... Jag förstår inte varför han gjort som han gjort heller, han har ju enbart tagit de grenar som är över vår tomt, inte sin egen. Ska man ta ner trädet? Skulle det falla en dag så kan det falla på ett hus eftersom det står hus på alla sidor om trädet och det är högt. *suck* Jag vet inte vad jag ska göra...
Nej, ta inte bort trädet, det är inte ett riskträd än men det kommer att bli så småningom. Jag vet inte hur relationerna ser ut mellan parterna där, men några förslag: ta bort stegen, be grannen upphöra med det han gör, ring markägaren och berätta att trädet om 3 år kommer att behöva inspekteras av arborister och berätta att träd som beskärs av amatörer förstörs. Tala om för grannen att hans vilja säkert var god, men att han förstört framtiden för trädet.
Airamya
08-05-2007, 08:55
Mmm, grannen kommer inte att bli glad på mig men jag är ju inte glad på honom heller just nu... Ska jag låta klackarna vara alltså? Klackar är väl fel ord kanske, det är ju mer likt telefonstolpar...
Det borde vara spöstraff för sånt där!
SUck, jag skulel inte gjort något mer i trädet just nu. Ska något göras så är det i JAS, men jag tvivlar på att trädet kommer att kunna valla över ett enda av de kapsnitt som gjorts. Du skulle kunna maila mig så ger jag dig en mailadress till en arborist som är mycket duktig på just alm så kan han få titta på eländet och e dig bästa möjliga råd.
Hade min granne gjort detta skulle jag ha tröstat mig själv med att unna mig minst fem älsklingsträd som jag kunde följa och glädjas åt i sommar på ett annat ställe på tomten, så att jag fick annat att titta på än almskadorna.
CITAT (jegi @ 08-05-2007, 09:56)  Det borde vara spöstraff för sånt där! Det är allt fler som anmäler trädskador och olovliga fällningar, och allt fler processer kring detta. Förr fanns det liten chans att vinna, nu är den mycket större. Den som olovligen förstört eller fällt ett träd åker på ersättningar som inte är ringa. Som underlag till ersättningsnivåerna används modeller för att räkna ut ett träds värde. Träd med prydnadsfunktion som förstörs (ej produktionsträd, fruktodlingsträd mm) ersätts och markarbeten, etablering mm räknas ut med värden som när ett proffs gör det, samt räntan på de år till dess trädet fått samma kronvolym åläggs den som förstört trädet. Det blir ofta höga summor. Bevisbördan var tidigare också mycket svår för den som fått sina träd förstörda, t ex för en annan ville förändra sin utsikt. Nu kan den fällas som gynnats av trädförstörelse om det är uppenbart den som fått förändrad utsikt. Vill man ha bort ett träd på kommunal elelr annans mark är det bäst att gå demokratiskt tillväga, dvs ta upp frågan med ägaren och argumentera för det - och vra beredd på att både vinna och förlora. Och så har ju skett här, markägaren har beviljat. Men varning för den som planerar olovliga förstörelser, det kan bli dyrt.
Airamya
08-05-2007, 09:25
CITAT (Cilla @ 08-05-2007, 10:10)  Hade min granne gjort detta skulle jag ha tröstat mig själv med att unna mig minst fem älsklingsträd som jag kunde följa och glädjas åt i sommar på ett annat ställe på tomten, så att jag fick annat att titta på än almskadorna. Det där lät som ett mycket bra råd. Tröst är vad jag behöver just nu. Minst fem sa du? Ja, det kan nog hjälpa. Å så bra, nu fick jag något annat att tänka på.... det måste till lite planerande för att placera fem... Hmm, en Ornäsbjörk som en hyllning till min hembygd (där jag aldrig sett någon behandla ett träd på det där sättet), någon oxel - en jättevitoxel kanske, katsura för den vackra röda färgen, ett riktigt smarrigt plommonträd och.... hm, inte lätt det här
Det är jättelätt! Dvs om ytan finns. Sibiriskt korkträd, kaukasisk vingnöt, tulpanträd, hybridplatan (Sthlm), maackia amurensis, katalpa, robinia, strimlönn för att nämna några potentiellt stora och några något mindre.
Airamya
08-05-2007, 09:53
Kaukasisk vingnöt kanske kan vara en bra tröstare... Hittade den just på nätet, verkar vara ett fantastiskt träd.
Airamya
08-05-2007, 10:00
Strimlönn, katalpa, maackia amurensis... Wow, du kom med mycket som fascinerar! Ojojoj, var ska detta sluta? Jag får nog plantera lite på grannens tomt oxå...  ;P
Gossen Ruda
08-05-2007, 10:14
Otroligt klantigt gjort men är det en alm? Lönn eller lind eller kanske möjligen alm tycker jag det liknar mest. Fast det är lite svårt att se.
Airamya
08-05-2007, 10:18
Lönn eller lind är det inte. Det är nog en alm. Än så länge...
Gossen Ruda
08-05-2007, 10:21
CITAT (Airamya @ 08-05-2007, 11:18)  Lönn eller lind är det inte. Det är nog en alm. Än så länge... Ok, jag ger mig. Ändrade lite i mitt förra inlägg som kanske syns. Tyckte inte det liknade dom almar jag sett.
Jo minst fem måste nog till för att under sommaren dra ögonen och fokus på något annat... ;-) Kaukasisk vingnöt om du har bra zon är ett underbart och stort härligt träd. Strimlönnar är fantastiska också som unga, glanskörsbär tar några år på sig att bilda uppseendeväckande stam, näverhäggar likaså men ullungrönnens bladverk tycker jag är härligt från början, också på det spretunga trädet. Tja, sen blommar ju rosenaplarna tidigt i ålder och ett körsbär växer snabbt när man vattnar och det gör de fantstiska björkar man numera kan köpa likaså. De amerikanska blodlönnarna som några tagit in i år är inte heller dumma, kan bli 25 meter höga i varmt klimat och utvecklar färger som kräver solbrillor på hösten.
Och man behöver inte ha en stor trädgård för att ha många träd. Man kan se det hela som ett levande trädställe eller träduppragningsställe också... Dvs en trädgård som man vet att man kommer att få förändra. Sätter man många träd kan man njuta av dem ganska länge, och när de sedan blir för många väljer man att ta bort några... Ofta är det inte så himla svårt för alla utvecklas inte helt bra.
Så är det iallafall hos mig. Jag låter en hel del växa upp, stammar upp det och experimenterar och njuter av att se dem växa. Sedan gallrar jag och sätter nytt elelr låter nytt komma upp. Några dör på vägen, det är inte alltid jag som bestämmer vilka. Och de jag aldrig trodde att jag skulle vilja gallra bort kan ryka ändå för att något annat växer bättre eller roligare. Och några, ganska många, som är äldre än jag, är de som bestämmer mest vad jag kan göra. Deras rötter gräver jag inte sönder och de bestämmer var det är sol och skugga olika årstider, var det är lä och blåsigt mm.
När man odlar frösådder måste man ju ofta gallra redan efter ett par veckor. Men när man sätter träd är det många år emellan gallringstvånget, och väntar man lite till är det ofta något träd som inte klarat kampen med de andra så att det blir ganska lätt att ta bort...
Airamya
08-05-2007, 15:09
Hm, ja, det låter ju lovande det här.... Jag har redan en hel del träd men trycker gärna ner några till. Kanske skulle sätta almar längs hela gränsen till grannen, en almhäck... om några år när de blivit riktigt stora så behöver jag aldrig mer tänka på att han finns för det är en skog emellan oss... Tröstar mig lite med att de vackraste träden i bygden kan han inte röra, för de står på min tomt. Bilden är ett par år gammal men visar ganska bra hur de ser ut just nu. [attachment=2259:my_beauties.jpg]
Fäller man träd eller förstör träd på annans mark utan lov kan det lätt bli en dyr affär. Olika länder använder olika metoder för att bestämma värdet på trädet. Sverige och Norge håller enligt uppgift på att uppdatera sina värderingsmetoder. I Finland har man under vårens lopp kört igång ett nytt system KAM07. Syftet är att kommuner (som ju är verkligt stora trädägare), försäkringsbolag samt arborister och trädvårdare skall få möjlighet att på lika grunder göra värdeberäkningen för skadade eller förstörda träd.
Notera att trädets värde består av de kostnader som uppstår under tiden från rotning och under hela uppväxten, dvs anskaffningspriser, planteringskostnader, samt material och skötselkostnader. Årliga underhållskostnader typ uppbyggnadsbeskärning, bevattning, gödsel växtskydd osv kan redan på några år bli rätt stora. Icke att förglömma kostnaderna för att avlägsna det förstörda trädet, nyplantering, maskintid, beläggningsarbeten, uppgörande av värderingsinstrument, arbetsledning, transporter osv. Exempelvis en fyra- fem meter hög lind dvs ett relativt litet träd som ju ändå har några skötselår på nacken hade vandaliserats och måste ersättas. Den beräknade ersättningen för detta enda träd låg kring 4500 €. Alleer blir dyra..
Gossen Ruda
08-05-2007, 16:36
CITAT (Airamya @ 08-05-2007, 16:09)  Hm, ja, det låter ju lovande det här.... Jag har redan en hel del träd men trycker gärna ner några till. Kanske skulle sätta almar längs hela gränsen till grannen, en almhäck... om några år när de blivit riktigt stora så behöver jag aldrig mer tänka på att han finns för det är en skog emellan oss... Tröstar mig lite med att de vackraste träden i bygden kan han inte röra, för de står på min tomt.  Ser fint ut men plantera inte alm, hört talas om almsjukan? Vid sommarstugan börjar alarna dö nu, det finns en aldödsjuka också.
Ah, lite alsjuka skulle inte göra ett enda dugg här... vi har oändligt med alsly som gränsar mot tomten... Mvh Fenja
Gossen Ruda
08-05-2007, 17:41
Risken finns att alen dör ut helt. Läs mer här(pdf).
Piccante
08-05-2007, 19:00
CITAT (Gossen Ruda @ 08-05-2007, 18:41)  Risken finns att alen dör ut helt. Läs mer här(pdf).Usch är det ingen hejd på eländet snart  vi är ju redan drabbade av eksjuka och almsjuka. Sen alsjuka och nya svamphybrider oxå. Taskigt med din alm Airamya, vi har ju almsjuka i trakten och flera alléträd har fällts pga rötangrepp så går din granne ut och ger sig på en frisk alm. Om den mår dåligt av den omilda behandlingen så blir den ju mer sårbar för angrepp och då får rötsvampar en ny värd och spridningsväg dessutom.
Vad många intressanta inlägg och bilder det blev i denna tråd! Uppmuntrande!
Tillägg och utveckling till det CGB skriver: I alla länder används flera olika modeller för att värdera träd ekonomiskt. I Sverige används minst 6 modeller. Jag använder den som Stockholms Stad använt i rättegångar om träd, den kallas Kochs modell.
I grova drag: I den ser man först om trädets funktion är helt eller delvis förstört. Ofta när trädvärderingsmän beställs är trädet totalförstört, antingen genom fällning, förgiftning eller grov stympning. Då kalkylerar man först med borttagning, markförberedelser mm för ett nytt träd. Sedan inköpskostnaderna för ett litet träd av samma art och ett alternativ med inköp av ett så stort träd av samma art som möjligt. Och så etablerings- och skötselkostnad för dessa de 3 första etableringsåren samt lite för fortsatt beskärningskostnad till dess det uppnår samma ålder som det skadade hade.
Men det väsentligaste är att man därefter räknar ut en räntekostnad per år för det lilla och det större trädet, till dess det uppnår samma kronvolym som det skadade hade. Detta görs efter fastställda kalkyler som rättar sig efter art, tillväxt och annat som går att mäta. Det gör att modellen undviker att stöda någon som tycker det är värt priset att skada ett stort träd och ersätta att det sätts dit ett litet. För här får man betala för väntetiden som det tar för det lilla att bli stort också, och det blir dyrt.
I denna modell görs också avdrag för skador, sjukdomar, hög ålder mm för det träd som blev skadat eller fällt. Ett träd som olovligen fällts och som redan innan var stympat elelr felbeskuret t ex får rejäla avdrag.
Värt att tänka på när någon livlig sågare vill hoppa upp i träden och röja lite. Varje felaktigt snitt minskar värdet på trädet drastiskt, om det en gång kommer att värderas.
Gillar man sina träd beskär man dem med kunskap, respekt och kärlek, eller med hjälp av ett proffs...
Hoppsan Ruda, intressant information, hade jag inte en aning om. Här är alla friska och krya i alla fall och sprider sig glatt. Är det risk att stumpar som blir kvar sedan man tagit ner en del med grensax så långt ner mot marken som möjligt, kan bli orsak till att sjukdomen får fäste? Hur ska jag göra i så fall, för allt som kommer kan helt enkelt inte vara kvar? Mvh Fenja
Gossen Ruda
08-05-2007, 19:27
Jag vet inte hur träden angrips men det verkar som om helt oskadade träd bara dör på några år. Smittan tycks sprida sig sakta genom landet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|