Full version: Friska rosor
Sagosessa
Gick en trädgårdsrunda igår kväll, och då såg jag att mina två Lichtkönigin Lucia som växer friskt och frodigt hade en del blad med stråk av gult i sig. Bladen såg inte sjuka och veka ut på något sätt, utan det var mera lite insprängt gult i dem, längs med bladnerverna framför allt. Rosorna ger ett friskt intryck, men jag kan inte minnas att de haft det här gula stråket tidigare om åren.
Kan det vara järnbrist?
Jag har gödslat med hönsgödsel nu i vår, och det har dröjt innan det har regnat. Kan det vara små brännskador?
Vad ska jag göra? Avvakta eller genast bege mig till handelsträdgården och köpa något preparat?

Tips någon? confused.gif
Bee
Här vill jag nog också höra experternas svar!

Vi har haft bekymmer med svartfläckssjuka på vår Lucia i ett par år. I år har den än så länge gröna blad men jag kollar varje dag. I år har den fått både kogödsel och blåa små näringskorn. Jag har dessutom satt ner tagetes runt den i föhoppningen att dom skall ta hand om ev otäckingar i jorden som vill attackera min vackra Lucia.
Kajsa
Enligt LÅG del 2 kan det vara näringsbrist, kompakt jord, rotskada, dålig dränering eller stående vatten.
Men avvakta, tycker jag också haft det på en del rosor och jag har sandig jord, det kan försvinna.
Har också gödslat som man gör nu på våren.
Sagosessa
Då avvaktar jag. rolleyes.gif

Någon form av näringsbrist möjligen (utom på gödselfronten, för den biten sköter jag). Kompakt jord? Nej, det är det inte.
Rotskada? På båda rosorna som står på varsin sida om entrén? Nej, tror inte det. Det verkar märkligt eftersom de är tre år gamla och jag inte har flyttat dem eller gjort något annat med dem. Dålig dränering? Knappast heller. De har stenkista inte långt därifrån,
så de står inte blött heller. För den delen har det inte regnat i vår (förrän nu).

Så jag knäpper mina händer och ber några ave Maria för att det går över av sig självt angel_not.gif
De ser som sagt friska och pigga ut i övrigt.

Tack Kajsa! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon