Susanne i Linköping
När min kille och jag var på resa i höstas hittade vi, på botaniska trädgården i Tartu, denna ros som vi båda tyckte om. Men vad kan det vara? På nätet hittar jag ingen "Jazz" som liknar denna.

Okej att den är lite gräll i färgerna men hittar man en ros som
även ens kille gillar så bara måste man ju ha den! wub.gif

På den nedre bilden ser det ut att vara två olika rosor, men minns jag rätt så beror färgskillnaden bara på att han skuggar de närmaste rosorna, som därmed ser färggrannare ut. Ja, nu bortser jag från den där gula blomman förstås, den tillhör rosen intill.
Kajsa
Det är inte Jazz den har jag och ser ut så här, en lägre klätterros ca 2 m

Jazz

Men den liknar denna rosen jag har i kruka

Mandarin, går över i en stark rosa färg när den börjar blomma över.

Och så här i början, en riktigt läcker ros i gult, orange och rosa.
Susanne i Linköping
Din Jazz, Kajsa, liknar mycket riktigt den Jazz jag hittat på nätet. Men vem vet vad estlänningarna hittar på, kanske har de en egen Jazz-ros. Krukrosen var verkligen läcker, även om den inte ser ut att ha blommor i klasar som den i Tartu. Du vet inte möjligen namnet på din krukros?
anneli85
Mandarin heter rosen på Kajsas bild
Kajsa
Just det, gissade på Mandarin de två nedersta bilderna, men min växer i en inte alltför stor kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon