Full version: Beskärning
Malva15
Hej!

Jag undrar egentligen om och när man beskär en gammal buskros. Jag har fått för mej att de kan stå relativt orörda om man jämför med andra rosor?
Jag har en Rose de Resht och den blommar ju mer en än gång per år.
Göder man den som alla andra rosor?[font="Garamond"][/font][size="2"][/size] thanks.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Rose de Recht kan klippas ganska hårt om den ser risig ut den kan t.o.m formklippas, men annars är det nog vanligast att göra en gallring på våren (när björken fått musöron), man tar bort de äldsta grenarna + de döda och sjuka grenarna. Jag fick klippa hårt i min i år den gillade inte vintern. Man kan slänga på några spadtag kogödsel på den på våren + man kan ge någon ytterligare giva runt midsommar om man vill men de är inte så krävande
Malva15
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 08-05-2007, 12:40) *
Rose de Recht kan klippas ganska hårt om den ser risig ut den kan t.o.m formklippas, men annars är det nog vanligast att göra en gallring på våren (när björken fått musöron), man tar bort de äldsta grenarna + de döda och sjuka grenarna. Jag fick klippa hårt i min i år den gillade inte vintern. Man kan slänga på några spadtag kogödsel på den på våren + man kan ge någon ytterligare giva runt midsommar om man vill men de är inte så krävande

Tack för ditt svar! Nu skall jag gödsla! Mvh/Cristina blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon