toca1
Hej!

Jag har precis flyttat in i mitt nybyggda hus. Jag fick även min trägård anlagd vid byggnationen.
Nu till mitt problem...

Jag har en massa glas, fönsterglas & flaskglas i jorden. Jag har gått över "gräsmattan" ett par gånger men det
kryper fram nytt glas hela tiden. Totalt har jag hittat ca 2 liter glaskross på en tomt som är
ca 800 m2.

Firman som gjorde plattsättning & tomt har köpt jorden av Borås Kommun & tycker att "lite" får man räkna med & att
dom skall komma för att kratta "i genom" tomten för att se vidden av problemet.

Jag är av den uppfattningen att det är helt oacceptabelt att det skall finnas rester av glas mm i jorden som används till
att anlägga tomter med.
Jag har även föreslagit att firman ska gräva upp tomten & göra om arbetet.

Nu har inte mark-firman varit & besiktigat ännu så det kan vara så att det löser sig men jag vill gärna höre era
synpunkter & erfarenheter.
tomba
jag skulle läsa igenom kontrakten noga och ta kontakt med konsumentombudsmannen de kanske kan hjälpa. om inget annat hjälper får du hota med att visa er i tv det tycks hjälpa bra i "Svedala" ranting.gif viktigast av allt ge er inte, de försöker ofta med utmattningstecknik. Kontakta högsta hönset i organisationen och var saklig, man vinner inget på att göra som rödfejset ovan. behandla dem som du själv vill bli behandlad då du gjort en miss på jobbet. whist.gif dunno.gif blush.gif
Malvia
Nä, fy! -fear-.gif

Man ska ju kunnna gå barfota på gräset.

Spar allt du samlat upp och visa dem!
KURT
Stenar brukar ju kunna röra på sig efter hand, jag antar att samma sak gäller med glas. Så finns det glas inom några dm ner så kan det komma upp senare!
toca1
CITAT (tomba @ 08-05-2007, 14:40) *
man vinner inget på att göra som rödfejset ovan. behandla dem som du själv vill bli behandlad då du gjort en miss på jobbet. whist.gif dunno.gif blush.gif

Helt rätt. vi har haft en bra dialog men naturligtvis är dom inte så sugna på att göra om .... Dom lovade att dyka upp under denna vecka, återkommer med info

CITAT (Malvia @ 08-05-2007, 14:43) *
Nä, fy! -fear-.gif
Spar allt du samlat upp och visa dem!

Allt är sparat & i morse plockade jag mera .... fear.gif

CITAT (KURT @ 08-05-2007, 14:47) *
Stenar brukar ju kunna röra på sig efter hand, jag antar att samma sak gäller med glas. Så finns det glas inom några dm ner så kan det komma upp senare!

Jo jag vet, men detta kommer från "matjorden" & inte fyllnadsmaterialet :-(
Sen om det hade varit en två tre bitar så hade jag inte tänkt på det men jag hinner inte mer än titta på gräsmattan när jag kommer hem innan jag ser flera skärvor som ligger där mina bara fötter ska gå,,,
Malvia

Det är ju dom som valt den "billiga" jorden, inte du.

Om dom har fått undermålig jord så får dom klaga till sin leverantör och reklamera.

Eller visste dom om att det fanns glas i, och visste Kommunen men informerade inte?

Du ska inte acceptera jord med glas i, som Kurt skriver så stretar glasen att ta sig uppåt. Kan ju pågå i flera år!

vem skulle våga släppa barn o djur på den gräsmattan!
nono.gif
Margith
Du ville ju ha synpunkter och erfarenheter, men jag tror inte att du egentligen vill höra det här trostar.gif

För många år sedan flyttade vi in i nybyggt hus, som byggts på gammal "ödetomt".
När vi fixade till tomten plockade jag litervis med krossade ölflaskor och annat skräp. Jag tyckte att jag var väldigt noggrann, men vi bodde kvar där i 12 år och VARJE år hittade jag nya glasbitar i trädgården -cry-.gif

Därför, OM det är så att glaset kommit med matjorden, skulle jag aldrig gå med på något annat än att ALL jord ska bort!

Carl
Hi!
Spara lite glas i gräsmattan. Det är nog verksamnt än att bara visa upp plockat glas. Detta ska du inte acceptera. Detta innebär att man aldrig kan beträda gräsmattan utan fotbläeknad . Stå på dig.
toca1
Jag sparar självklart lite i mattan så att dom hittar detta med lätthet vid besiktningen.

Vi har en liten kille på två & självklart är jag orolig för att han ska göra sig illa på detta....

Jag kommer att göra allt för att denna undermåliga jord ska bort & ersättas av ny fräsh jord ist.

Tråkigt åxå är ju att det INTE kommer att vara en fin gräsmatta till midsommar som var planerat thumbdown.gif
Svante, zon 1
Det låter helt oacceptabelt! Själv skulle jag inte gå med på något annat än att de schaktade bort jorden och gjorde om från början!

Däremot vet jag inte riktigt vad lagen säger. Därför tyccker jag att du skall ställa frågan om hur du skall gå vidare här:
http://www.byggahus.se/forum/

På forumet på byggahus.se finns många som har byggt hus och kan juridiken kring detta. Har du fått några svar därifrån när det blir dags för besiktning känner du dig nog lite säkrare.
toca1
Nu har dom varit & besiktigat,,, Dom kommer igen nu på onsdag. Jag har väckt frågan om att jag vill att dom shacktar bort ALLT & gör om, då med en färdig gräsmatta. Det lät inte heeelt omöjligt!!! Vi får se på onsdag
evely
Jag håller tummarna för att det löser sig på onsdag!

Pepp! Från Evely
Blomstersmurfen
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon