Full version: Rotning av hibiskus
Malva15
Hej!

Jag undrar om jag kan få några tips på hur man bäst rotar hibiskusar. Jag har enbart med framgång fått rötter på dom ifall jag satt dom direkt i jord med plastpåse över men andra svär på att de rotar sej bäst i vatten. Ytterligare några anser att en bit av den förvedade stammen bör finnas med medan andra anser att bara den gröna och mjukaste delen ger rötter. Jag har bara goda erfarenheter av det senare.
Kan det vara så att det skiljer sej mellan olika sorters hibiskusar?
Tacksam för svar!
Hälsningar Cristina g.gif [size="2"][/size]
kickibj
Jag har lyckats rota hibiskus i vatten men tycker nog att det går bäst i jord med plastpåse över. Enligt min lilla erfarenhet så håller jag med dig om att det lyckas bäst med det gröna. Så jag tycker nog att du ska fortsätta som nu eftersom det fungerar bra.
Fågelvägen
Hibiscusar tycks inte vara krångliga! Jag har enkla och dubbla, röda, gula, gul-orange. Jag har inte märkt någon skillnad på dem när det gäller sticklingar. När jag beskär dem i januari (ca) brukar jag ställa några vedartade kvistar i vatten, efter att ha knipsat av de största bladen. Längd ca 10-15 cm, ingen plastpåse.
De har vanligen rotat sig snällt, vilket gjort att jag numera med viss sorg slänger allt jag klippt av no.gif . Det blev trångt på fönsterbrädena med alldeles för många stora hibiscusar överallt. Men överdådigt vackra är de och blommar faktiskt hela året.
Ciczi
CITAT (Fågelvägen @ 15-05-2007, 22:57) *
Hibiscusar tycks inte vara krångliga! Jag har enkla och dubbla, röda, gula, gul-orange. Jag har inte märkt någon skillnad på dem när det gäller sticklingar. När jag beskär dem i januari (ca) brukar jag ställa några vedartade kvistar i vatten, efter att ha knipsat av de största bladen. Längd ca 10-15 cm, ingen plastpåse.
De har vanligen rotat sig snällt, vilket gjort att jag numera med viss sorg slänger allt jag klippt av no.gif . Det blev trångt på fönsterbrädena med alldeles för många stora hibiscusar överallt. Men överdådigt vackra är de och blommar faktiskt hela året.

Nästa gång du klipper kan du väl posta en stickling eller två söderut.

mvh Ciczi
Malva15
CITAT (Ciczi @ 16-05-2007, 14:50) *
Nästa gång du klipper kan du väl posta en stickling eller två söderut.

mvh Ciczi

Javisst! Jag skall tänka på dej nästa gång jag klipper! Just nu är jag belamrad med sticklingar som jag köpt orotade av andra och det skall bli spännande! Tack för ditt tips!
Malva15
mamamaggan
Sätter alltid mina skott i vatten och det lyckas varje gång. Har provat andra metoder men lyckats sämre med dem så jag föredrar vatten.
sqrulan
dunno.gif

Men visst är det konstigt att jag aldrig har lyckats få rötter på en enda stickling
som jag har satt i vatten,det är totalt omöjligt.

Om jag planterar dom direkt i jord och sätter en påse över då går det hur bra
som helst. confused.gif

Jag har egen brunn och bor på landet,tycker väl inte att det kan bero på vattnet?
Eller kan det göra det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon