Japp flera sorter finns, men den som bara kallas Isop på svenska och Hyssopus officinalis vetenskapligt är den som är mest användbar i matlagning tycker jag. Jag blandar den med nästan alla andra örter och den är jättegod till sill istället för eller med gräslök. Man ska dock inte äta den i mängder om man är gravid, kanske undvika helt. Finns i blåblommande, rosa och vit. Den blåa är härdigast tycker jag. Vacker också som dekorationsväxt, kantväxt som klarar torrare lägen.
Isopblommor som satts ihop:

Anisisop, Agastache foeniculum, är en annan ätbar växt. Mycket högre stora lila blomstänger, bladen aromatiska och kan användas som myntor. Fin rabatt- och ängsväxt tycker jag, blir 1,5 meter om den får god jord. Blomstänglarna står länge och sedan över vintern.

Anisört, Agastache rupestris (kanske är synonym till A. cana?), är en helt annan ört med mycket starkt aromatiska blad och blommor som går i orange, rött till lila i varje blomma. Uppseendeväckande, lätt att förälska sig i. Blommar länge och lyser på hösten med sina ovanliga färger, som tyvärr inte kommer fram på bild.