Har läst någonstans att om man ska anlägga en ny rabatt bör man täcka över jorden med plast (eller liknande) i 1-2 år. Gäller detta alla sorters rabatter??
Jag vill sätta en häck i min nya trädgård t.ex. Och så småningom vill jag fixa till ett nytt trädgårdsland och några blomsterrabatter förstås.
Täckning behövs bara om det växt massor med ogräs där, annars kan man ju rensa bort rötterna på ogräset istället, fast det är svårt när det gäller tex kirskål.
Täckning behövs bara om du har svårt rotogräs som till exempel kirskål, åkerfräken eller brännässlor. Om du inte har det, så mäter du ut den yta du vill ha och gräver av grässvålen noggrant, skaka tovorna ordentligt så du behåller så mycket som möjligt av jorden. Verkar det behövas kan du fylla på med mer jord, torv eller sand, beroende på vad du har för jord.
Till en häck är det bra att gräva ett långt dike. Gör det inte för smalt för då blir det svårrensat. För att häcken ska ta sig bra bör du hålla ogräsfritt så den slipper konkurrera med andra rötter. Låt häckplantorna stå i vatten 3-4 timmar innan du planterar dem. Fyll groparna som häckplantorna ska ner i helt upp med vatten 2-3 gånger och låt det rinna undan innan du lägger på jord runt plantorna. Vattna sedan inget mer! Genom att ytjorden är torr och inte har några vattengångar ner till roten så håller de fukten mycket bra. Stödvattna vid torr väderlek, mycket vatten och luckra ytjorden igen när vattnet sjunkit undan så slipper du vattna så ofta. I princip går du tillväga likadant om du ska plantera blommor och grönsaker.
Mvh
Fenja
Tack för tipsen! Känns skönt att jag inte behöver vänta en hel evighet på att min häck ska bli planterad.