luk
Älskar katter men är allergisk!! Vad gör man för att slippa dem i trädgården på ett humant sätt? Vi har tre hundar som jagar bort dem på dagtid men om natten kommer de och äter allt som man eventuellt ställt ut för kylning, ligger i våra dynor om vi glömt ta in dem, kissar på varje föremål som finns i trädgården, gräver i alla rabatter även nysådda... Grannen har 7 katter!!
Fenja
Hej och välkommen hit! Ta in dynorna och låta bli att ställa ut mat så får du ha dessa grejor i fred. Som lagen ser ut i dag är det tillåtet för katterna att använda rabatter som toalett. Lagtexten säger: Kattägare äger ej ansvar för skada eller besvär som katt orsakar vid utevistelse. Det finns en prejudicierande dom angående detta från 2002.
Det bästa tycker jag är att spruta vatten på dem så snart man ser dem, till slut upplever de detta som så obehagligt att de inte kommer till baka.
Här kan du läsa tidigare diskussioner om detta.
Mvh
Fenja

Gossen Ruda
CITAT (luk @ 08-05-2007, 18:43) *
Älskar katter men är allergisk!! Vad gör man för att slippa dem i trädgården på ett humant sätt? Vi har tre hundar som jagar bort dem på dagtid men om natten kommer de och äter allt som man eventuellt ställt ut för kylning, ligger i våra dynor om vi glömt ta in dem, kissar på varje föremål som finns i trädgården, gräver i alla rabatter även nysådda... Grannen har 7 katter!!

Egentligen borde det räcka att grannen höll ordning på menageriet men det är nog utsiktslöst att komma överens. Sätt upp ett tillräckligt högt och finmaskigt nätstaket runt tomten, särskilt mot grannen.
znazit
Du kan ju testa att vitpeppra trägårdsgränsen.

Vitpeppar funkar bra hemma. Katterna hatar vitpeppar att försöker att undvika det så gott dom kan.
Bor dom då inte hos dig så vill dom nog inte vara hos dig om du har vitpeppar i närheten.

Kan ju vara ett försök som inte kostar så mycket.
Busan73
Hos oss är det så illa att vi funderar på att sätta elstängsel runt tomten. Vi har räknat till 5st katter som uträttar sina behov på vår tomt, gärna mitt på gräsmattan där brorsbarnen brukar leka. En av våra papegojor har någon av dessa katter också lyckats ha ihjäl så nu tänker jag verkligen inte ömma för katter längre. Det är fullt krig!
Fenja
CITAT (Busan73 @ 09-05-2007, 13:59) *
Hos oss är det så illa att vi funderar på att sätta elstängsel runt tomten. Vi har räknat till 5st katter som uträttar sina behov på vår tomt, gärna mitt på gräsmattan där brorsbarnen brukar leka. En av våra papegojor har någon av dessa katter också lyckats ha ihjäl så nu tänker jag verkligen inte ömma för katter längre. Det är fullt krig!

Det är förbjudet att ha elstängsel runt tomten bara... annars kanske det hade varit en bra idé. Kolla reglerna med kommunen innan du sätter upp något!
Mvh
Fenja
Busan73
Jag har inget emot att bryta lite mot lagen! devil.gif
Fenja
Det är straffbart att göra något som kan skada katterna för att hålla dem borta från tomten och dit torde elstängsel räknas... sorgligt när man blir så urskiljningslös tycker jag.
Mvh
Fenja
Tezzla
CITAT (Busan73 @ 09-05-2007, 13:59) *
En av våra papegojor har någon av dessa katter också lyckats ha ihjäl...

Hur gick det till?
Busan73
Det är inte A utan U jag pratar om. Fick precis veta att man får ha upp till 10 000 V, dvs det är inte starkström.
Busan73
Nä, nu ska jag vara snäll. Tänker absolut inte ha ihjäl någon katt om nu någon tror det. Men en lättare stöt skrämmer bort katten utan att skada den. Sambon vill nämligen skjuta katterna men riktigt så brutal är inte jag. Vill bara få bort dem så jag slipper ta bort kattlort från trädäck, gräsmatta och rabatter. sick.gif Grannarna har också börjat ilska till, kattbajs i sandlådor och kattpink i barnvagnar är inte speciellt trevligt.
Magdis
Vilken otur folk verkar ha med andras katter, själv har jag inte råkat ut för nåt sånt trots att det finns gott om katter i kvarteret och de gärna samlas alla på en gång i vår trädgård. (Vi har inga egna katter)
Det måste vara ovanligt väluppfostrade katter just här. smile.gif
Fenja
Det förstår jag att det är irriterande. När jag tidigare bodde i tätort så rekommenderade jag alla grannar att spruta eller kasta vatten på mina katter. När det upprepas frekvent så brukar katterna komma fram till att det inte är ett så trevligt ställe att vara på trots allt. Man kan blanda 1 dl ren citronsaft i vattnet i sprutflaskan så blir det ännu otrevligare för katterna.
Men man får inte ha någon som helst stöm i stängsel inom tätbebyggt område, framförallt för att det är så mycket människor där. En granne kollade upp detta noga för ett par år sedan när de tröttnat på att ungarna genade över deras tomt och förstörde häcken.
Mvh
Fenja
Tezzla
CITAT (Magdis @ 09-05-2007, 15:21) *
Vilken otur folk verkar ha med andras katter, själv har jag inte råkat ut för nåt sånt trots att det finns gott om katter i kvarteret och de gärna samlas alla på en gång i vår trädgård. (Vi har inga egna katter)
Det måste vara ovanligt väluppfostrade katter just här. smile.gif

Eller så är du en sån människa som ser katten som den varelse den faktiskt är, ett djur som drivs av instinkt, inte en elaksinnad marodör flirting.gif
znazit
CITAT (Busan73 @ 09-05-2007, 15:06) *
Nä, nu ska jag vara snäll. Tänker absolut inte ha ihjäl någon katt om nu någon tror det. Men en lättare stöt skrämmer bort katten utan att skada den. Sambon vill nämligen skjuta katterna men riktigt så brutal är inte jag. Vill bara få bort dem så jag slipper ta bort kattlort från trädäck, gräsmatta och rabatter. sick.gif Grannarna har också börjat ilska till, kattbajs i sandlådor och kattpink i barnvagnar är inte speciellt trevligt.

Testa att lägga en rand med vitpeppar runt tomten. katter gör att för att slippa vitpeppar
Carl
Hi!
Du säger att du har katt skit både i gräsmattan och på trädäcket. En katt skulle aldrig sätta sig där och göra sin behov! Kan det vara igelkottar.
znazit
CITAT (Carl @ 09-05-2007, 15:36) *
Hi!
Du säger att du har katt skit både i gräsmattan och på trädäcket. En katt skulle aldrig sätta sig där och göra sin behov! Kan det vara igelkottar.

Det är sant. Katter är mycket kräsna med vart dom utför sina behov. Varken mitt på gräsmattan eller på trädäck är något optimam plats för en katt. Däremot en sandlåda eller rabatt.
Betty
Jula saluför en Hund- och kattskrämma, kostar några hundringar men kan vara en lösning kanske... g.gif
Har sett att de även säljs på Coop Forum.
Busan73
Ingen igelkott ( har inte sett en på flera år) däremot har jag sett en stor röd hankatt (tog den jäkeln på bar gärning). Så visst finns det "snuskiga" katter.
luk
Tack för alla tips och råd... Nu har jag något nytt jag kan testa! Vill ju kunna vara ute lite i sommar, jag oxå...
anncharlotte
Är det inte bättre att vara arg på kattägaren än att vara det på katten ! Även om det inte finns nån lag på att man måste ta hand om sin katt, så borde det vara självklart för varje kattägare !
Ellem
CITAT (Betty @ 09-05-2007, 14:50) *
Jula saluför en Hund- och kattskrämma, kostar några hundringar men kan vara en lösning kanske... g.gif
Har sett att de även säljs på Coop Forum.

Blev intresserad av Hund- och kattskrämman, är det någon som har testat den? Det finns visst även en annan typ på Granngården för ca 500 kr.

Ellem
Solstorm
Det vanliga är ju att katter uträttar sina behov där det är fint att gräva och krafsa över. T ex i sandlådor och nysådder. Men jodå, de bajsar allt mitt på gräsmattan utan att gräva ner också. Har sett det med egna ögon. Ofta är det katten som är ranghögst i området som gör så.
skogstroll
läste nånstans att man kan plantera tagetes där man inte vill att katter ska pinka, de gillar visst inte lukten av dem. Men jag vet inte om det funkar....

PS enligt AOT så är det TRENDIGT med Tagetes... och säger de det så är det nog så giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon