Full version: lönn som bansai
fugelpitch
Hej! Jag är rätt ny på detta med praktisk botanik. Läste botanik förra terminen och blev helt såld på det så ny är min lilla 1:a helt smällfylld med krukor med en hel uppsjö av saker i. Dock hinner inte riktigt mina erfarheter med min experimentlusta så jag tänkte fråga här om en sak som jag har börjat prova på, för det verkar finnas riktigt mycket kunskap på detta forum.
Det är så att jag sprang på en liten lönnplanta (ca. 1 dm) utanför mitt soprum där den växten bland spånet av sin förälder som blivit nersågad nån vecka tidigare. Jag tog och grävde fram plantan som inte alls hade så långa rötter som jag trodde den skulle ha (max 3-4 cm). Nu har jag satt den i vanlig planteringsjord med leca under lysrör för att se vad som händer. Det skulle vara kul om den gick att göra en bonsai av, men är det överhuvudtaget möjligt? Vad har lönnen för krav på sin miljö? Finns det något jag kan göra för min lilla rackare? Det är tyvärr lite svårt att fråga den själv.. tongue.gif

Det vore kul om jag kunde få lite tips och idéer om vad jag kan göra för att öka chanserna att den överlever.
Fenja
Här hittar du massor av matnyttig information! Jag kan tyvärr inget om det där med bonsaier, men jag hoppas att länken är till hjälp.
Mvh
Fenja
fugelpitch
ah! Tack så mycket! smile.gif
Piccante
CITAT (fugelpitch @ 08-05-2007, 18:47) *
Hej! Jag är rätt ny på detta med praktisk botanik. Läste botanik förra terminen och blev helt såld på det så ny är min lilla 1:a helt smällfylld med krukor med en hel uppsjö av saker i. Dock hinner inte riktigt mina erfarheter med min experimentlusta så jag tänkte fråga här om en sak som jag har börjat prova på, för det verkar finnas riktigt mycket kunskap på detta forum.
Det är så att jag sprang på en liten lönnplanta (ca. 1 dm) utanför mitt soprum där den växten bland spånet av sin förälder som blivit nersågad nån vecka tidigare. Jag tog och grävde fram plantan som inte alls hade så långa rötter som jag trodde den skulle ha (max 3-4 cm). Nu har jag satt den i vanlig planteringsjord med leca under lysrör för att se vad som händer. Det skulle vara kul om den gick att göra en bonsai av, men är det överhuvudtaget möjligt? Vad har lönnen för krav på sin miljö? Finns det något jag kan göra för min lilla rackare? Det är tyvärr lite svårt att fråga den själv.. tongue.gif

Det vore kul om jag kunde få lite tips och idéer om vad jag kan göra för att öka chanserna att den överlever.

Kul att det finns fler som läser botanik tummenupp.gif Sen är det så att teoretisk kunskap och praktisk inte nödvändigtvis går hand i hand. Jag lyckas oftast ta död på mina krukväxter inne.

Jag har precis funderat i samma banor som du för jag upptäckte flera lönnplantor i min balkonglåda. Tänkte att man kunde ta vara på dem och kanske formklippa och odla i urna på balkongen eller på min uteplats, eller prova på bonsaikonsten. Jag har nog minst 4-5 plantor och dessutom växer det fler på gården så jag tänkte experimentera lite.
tomba
Inomhus lär den bli en Banzai (självmordspilot) ninja.gif rotfl.gif lättast är det nog om den får stå ute, jag har en lönn som är ca. 1m hög och ca. 8-9 år gammal. Den var tänkt att bli konformad, men en hare ville hjälpa till med bonsaibeskärningen så nu har den ren stam och en krona på ca. 50cm i diameter (planerar att låta den bli tallriksformad). den tillbringar sommrarna i en vit kruka på ca. 10l och vintrarna jordslagen i potatislandet jag har märkt att den mår bäst av en ganska kraftig jord. (ren hushållskompost, välbrunnen häst...mm.) Lönnen blir ett mycket stort träd om den får växa fritt så det kan börja se konstigt ut att snöpa den för mycket. men plantmaterial finns det ju gott om, så experimentera så mycket ni orkar och håll oss underrättade om resultatet. rose.gif
zine
Tydligen går det, kolla här och här.
Stella-Polaris
Vanlig lönn går utmärkt att göra bonsai av. Dock kan det ta sina år innan bladen tar dvärg form.

Andra Svenska träd som går utmärkt är Gran, Tall, Rönn, Bok, avenbok och Ek. Bäst är att driva upp dem från frön men även 1-2 åriga plantor, man tar ute, går bra. Att gräva upp en Tall, på en myr, är ett snabbt sätt att få något bonsai liknande men det går sällan bra...

En är svår och hur Al är vet jag inte.

Läs på om rotbeskärning, något som oftast förbises, och förvara plantorna utomhus på vintern. Så om 15 år kanske du har ett par fina Bonsai träd rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon