Vad tror ni, vem är den skyldige och hur får jag denna att sluta förstöra mina Thujaplantor?
Hej och välkommen hit! Det där ser precis ut som de skador som rådjuren har gjort på grannens thujor här. I vinter hade han nät runt och de fick vara i fred.
Mvh
Fenja
Det här skulle jag vilja veta mer om, jag kunde inte ana att rådjuren skalade tuja så där! Jag skulle ha gissat hare. Är det små gnagmärken på veden?
Oavsett det så är ju skydden mot dem likadana, men det vore bra att veta om rådjur ckså obland gillar tujor.
Cilla du har nog rätt! Grannens stammar är inte skalade på det där viset utan det har bara lossnat bark där de dragit av grenar och så.
Mvh
Fenja
Tack för alla svar. Men alltså vad gör jag, jag har planterat 70 meter häck. Är det bara nät som stoppar de små otygen? Det konstiga är att de är skadade precis nyss, i maj månad! Inget under vintern!
Jag har inte jobbat så mycket med tuja, men som med de flesta andra träd och häckträd som får skador så antar jag att man måste hjälpa dem med bevattning för att öka deras chanser att klara skador, amt att hålla gräs borta från rötterna.
Hade det varit ett stamträd hade man kunnat förhindra avdunstning genom att sätta svart plastsäck som ballong över skadorna, men jag tror inte det går rent praktiskt på dessa och dessutom måste man göra det när skadan är ny.
Har 70 meter plantr skadats på samma sätt?
Karrolina
09-05-2007, 10:46
Vi har massor av rådjur här och dom har inte rört våran tujahäck satt för ett år sedan. Och dom är inte kräsna annars har ätit upp alla krokusar och scilla. Vi har även en granne med tujahäck som dom inte rört på dom ca 5 år den stått där. Så det är nog hare som gjort det.
Hur blir jag av med hare då? Det är bara 5 plantor som är skadade än så länge men det verkar bli fler för varje natt....
Skydda thujorna med nät är nog det bästa du kan göra.
Mvh
Fenja
Mariann
10-05-2007, 05:51
Vi har haft många meter Thuja häck SMARAGD och den åt rådjuren i stort sett upp på fast inte helt in på stammen. Nu ahr vi satt Brabanten ca 150 plantor för den sorten äter dom inte här iaf....
De åt alltid de yttre skotten in till det torrare runt om ... Ser inte ut som rådjur.. men kan du bidra med en vidare bild med fler plantor på håll?
Detta är Brabant. Har tyvärr ingen mer bild.
Idag köpte jag sånt som jag helst vill undvika. En sprayflaska med Vilt stop eller liknande namn.
Ska sprida en doft som avskräcker hare och rådjur, återstår att se om det funkar...
Vad tror ni, kan en planta med skador enligt bilden överleva med hjälp av "bark på burk" eller är det lika bra att byta plantan med en gång?
Susanne i Linköping
11-05-2007, 10:29
Det där ser precis ut som skadan på en friväxande thuja jag har. Häcken däremot har fått vara i fred. Jag trodde det var fejningsmärken. Rådjur fejar hornen på våren, i mars-maj ungefär (kollade på nätet, fanns lite olika uppgifter). Fast är det fejning och den skedde alldeles nyss borde det väl gå att hitta lite rester av basthuden där?
Min thuja har i alla fall inte utsatts för flera angrepp sedan jag flyttade hit för snart 1 1/2 år sen.
Är plantan helt ringbarkad skulle jag ha bytt den, min hade halva barken kvar och den har klarat sig (hittills). De grenar som var helt ringbarkade dog, så den är ganska ful, men den står lite oansenligt i ett hörn så det gör inte så mycket.
Att det skulle finnas något fungerande "bark på burk"-medel som helt ersätter skadad bark tvivlar jag på. Bryggymp kanske kan funka, men att döma av din bild är thujan inte särskilt stor så det borde vara betydligt enklare att byta hela plantan.
Tjenare!
Klockrent fall av rådjursfejning. Rådjursbocken fejar mycket riktigt sina horn under mars-maj, och använder sig gärna av växter,buskar,träd som skiljer sig åt från omgivningen. Därför går de ofta hårt åt planterade buskar/träd i trädgården. Själv har jag blivit utsatt för samma sak fast i mitt fall var det iår fläderbusken som blev offret. Tråkigt men vill man inte stängsla in allt tills det nått en viss storlek/grovlek får man räkna med ett eller annat missöde.
Detta är väl deras sätt att hämnas inför höstens jakt då de ska ner i boxen.
Vad som är orsaken är inte så självklart för mig, men att unfa rådjursbockar (främst) brukar öva sig på mindre träd är helt klart. Dock brykar de föredra lite kraftigare plantor än dessa, och helst stamträd.
Oavsett vilka vanor rådjuren har där man bor (de har lokala vanor som kan variera mycket) så är ett skydd mot rådjursbockarnas övningar att man sätter ett par stolpar i marken intill men inte skavande vid trädet. de föredrar oftast att stångas med ett träd, inte med flera stolpar och en stam. kring stolparna kan man ju också lätt slå runt ett hönsnät mot hararna, eftersom nätet då inte skaver mot stammen.
För att klargöra en sak, det är inte endast unga råbockar som fejar hornen på buskar/träd. Även äldre bockar gör detta.
Egen erfarenhet har visat detta, har förflutet som skogsarbetare, är aktiv jägare och trädgårdsintresserad och detta är helt klart fejningsskador. Rådjuren vill mycket riktigt ha lite motstånd när de fejar och fejar gärna mot mindre träd, dock funkar thuja eller andra mindre barrväxter eller buskar/träd med mindre grenar lika bra då det "river" och sliter lite mera mot alla vrår och hörn på hornen. Basthuden som fejas bort sitter rätt fast och troligen kliar det en del så därför uppstår dessa mindre roliga skador på en del växter när bockarna försöker bli av med den.
En del hävdar att det hjälper med blodmjöl men min egen erfarenhet säger både ja och nej, är bockarna fast beslutna funkar bara nät/instängsling.
Vad gäller thuja i övrigt har min morbror haft problem i många år, han bor i rådjursrikt område och stängslade in sina thujor i flera år tills de växt till sig, (över 4 meter) när han sedan tog bort stängslet fejade de visserligen inte dem men däremot åt de upp allt på thujan från marken upp till 1,20meter, mindre kul om man tänkt sig det som en häck.
Men det är inte säkert de är lika stygga vid dina thujor, olika rådjur har olika vanor, mycket beroende på i vilket område man bor och vad som finns att tillgå i övrigt vad gäller föda. Bara att hoppas på det bästa.
Det är lätt att glömma hur otroligt lokala vanor rådjur har! I Stockholms kust- och skärgård har jag bara sett unga bockar använda unga träd, men självklart finns det då också äldre som gör det... Bra att veta, Maxxan!
Så snart man tror sig ha förstått något om rådjurens vanor har de "uppfunnit" en annan. Det är därför också som det är så svårt att säga med säkerhet att den ena växten som är säker i ett område också bör vara det i ett annat, liksom att något medel hjälper generellt. Med blodmjöl t ex har jag noterat att rådjuren sedan ett par år här inte bryr sig om det alls, ens om det är färskt. Åtminstone inte i vår, nästa år vet man aldrig.
Mekaniska hinder är väl det enda jag vet fungerar som skydd i hela landet. Om de är smart gjorda förstås...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.