Full version: succulent-hjärtan?
sanakan
Hej!

Fråga 1) Vi har fått två stycken minikrukor med små succulenter som vart och ett ser ut som ett hjärta, nerstoppat med hjärt"spetsen" i jord. Ni har säkert sett sådana själva. Tänkte nu plantera om dom för krukan är ju extremt liten.
Men vad heter dom egentligen? Vill uppdatera min krukväxtsida med rätt namn.
Är det bara en avlad form av paradisträd, typ crassula ovata? Någon som vet? smile.gif

Fråga 2) Och vad heter den lättskötta krukväxten som har helt runda små öron, ett på varje liten stjälk? Börjar med små runda öron, men när stjälken blir längre blir bladet större. Någon som vet vad jag menar?

Tacksam för alla tips smile.gif
Fenja
1. Gissar jag är Hoya Kerri. Två kan jag inte komma på vad den heter just nu... biggrin.gif
Mvh
Fenja
sanakan
kollade google nu och det var en hoya kerri, tack så mycket!

söker man på "elefantöron" på google får man upp en helt annan växt än den jag frågar om i fråga 2, men någon har sagt till mig att den heter det. får leta vidare när det gäller den.
Fenja
Det är den jag tänker på med... men vad sjutton heter den på riktigt?! confused.gif Jag två här hemma i fönstren...
*funderar vidare*
Fenja
sanakan
lägger till en bild utifall någon annan kommer på det när dom ser bilden, alltså, vad heter denna? (latin eller svenska)

znazit
Hej

Vill med veta vad växten på bilden heter. Är ute efter såddana. Men är svårt att få tag i när man inte vet vad dom heter.
Någon som sticklingar över så är jag intresserad
sanakan
ja dom är ju vädligt lättskötta och växer så det knakar, fick detta skott av min sambos mamma.
tror många har ett skott hemma, om man frågar runt. hoppas du hittar någon!

ibland hjälper det inte ens att kunna namnet för folk vet inte riktigt vad dom har hemma (se bara på mig) hehe..
Cassiopeia
Är det inte en kalla av något slag?
Mamma har många sådana där och jag har precis för mig att de brukar blomma med typiska kalla-blommor...
znazit
CITAT (Cassiopeia @ 08-05-2007, 20:46) *
Är det inte en kalla av något slag?
Mamma har många sådana där och jag har precis för mig att de brukar blomma med typiska kalla-blommor...

Det kanske det kan vara.

Kom just på att jag har läst om växten hemma i någon av mina böcker. Tyvärr sitter jag på jobbet just nu. Men jag kan kolla upp det inatt när jag kommer hem om jag kommer i håg det och inte är för trött. Har jag inte svarat... eller någon annan tills i morgon kan du väl påminna mig så ska jag leta som galning i min böcker.

Trotts vad sambon säger så måste det ju vara lite bra med böcker naughty.gif
sanakan
Det vore jättebra om du kunde hitta den i en bok! Jag har tittat runt på nätet och hemma men det är hopplöst när man inte vet vilket släkte det är ens.
anna_rispan
mm den kallas elefantöra. har för mig att folk här på odla sa till mig att det var en pilea...det fins ett inlägg från nåra år tillabak om elefantöra.

namnet jag lärt mig på odla
Pia L
Sanakan, plantera inte om dina Kerrihjärtan, det ser kanske lite trångt ut, men det tar tid innan det bildas några rötter.
Hoyor tycker om att stå trångt, så titta under krukan om rötter är på väg ut innan det är för trångt, mitt ena Kerriblad har äntligen skjutit iväg en dm lång stängel, men den sitter fortfarande i samma köpekruka.

Den andra frågan, det är en Pilea peperomioides
sanakan
tack båda två!! wub.gif äntligen vet jag vad alla mina krukväxter är för något smile.gif

har nu lagt till Pilean på denna sida men all info är inte där ännu:
http://molly.inode.at/~ebba/potplants

Det är ganska mycket rötter i hoya-krukan. Men kanske är det bäst att vänta då, tills ett skott har kommit. Men jag tycker det är extremt lite jord i krukan - får bladet någon näring? Ska den vara fuktig eller torr, och vill den ha lite näring i minikrukan?
Pia L
Sanakan, i ärlighetens namn, dom där hade jag gett upp för länge sedan när jag läste här på odla att det inte gick att få stänglar på bladen, så båda mina blad har fått minsta möjliga vård.
Men för att ge den en nystart om du inte ser att något är på gång så skulle nog lite mer jord inte skada, och gärna en liten skvätt med näring, lycka till, jag hoppas att du får stänglar i dina också.
znazit
Å du/vi har redan fått svar på vad elefantöron heter på latin. så bra
Malvia

Det är ingen elefantöra, det är en Parasollpilea.
znazit
Okej... det kan förklara att det inte går att söka på elefantöra på google.
Tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon