dansmusen
08-05-2007, 19:32
Hej!
Jag skulle vilja ha lite förslag till en plantering! Det är en kulle som ligger bakom en pool. Kullen är i söderläge och jag vill ha något som är vintergrönt och gärna med lite "tropisk" touch! Vi bor i zon 1.
Alexander-VG-zon3
08-05-2007, 19:48
jag vet inte hur mycket zonknäkeri du vill gå
men
oliv,väderkvarnspalm ( vira in dom i grön vinterväv när nätterna går ner emot -5c , sen tar du av skyddet i slutet av mars ( under mars kan du vira över ett vit lakan med )
saker som inte kräver skydd
aukuba,vinter gröna gräs ,skimmia japonica , Smultronträd (Arbutus unedo) , yucca
saker som vissnar ner
agapanthus , passionsblomma ( klätterväxt ) , trumpetranka ( är ömtålig klätterväxt men väldans vacker ) , Oxalis adenophylla, liljor, kalljords krinum , ormbunkar
lövfällande buskar och träd
Rhus arter , frilands hibiskus , frilands fuchsia ( magellanica sorten )
ettåriga eller fleråriga sommar blommor
kanna fleråriga som övervintar i +5c ,fuschia samma som kanna ,änglatrumpet samma som kanna ,blomma för dagen ( ettårig klätterväxt )
vickeva
08-05-2007, 20:27
Där fick du hjälp av en som kan det här med tropiskt, "Dansmusen"... Flaxss är värsta experten...
och du Flaxss, det var till Dansmusen jag handlade en av mina agapathus i söndags...
Alexander-VG-zon3
08-05-2007, 20:41
CITAT (vickeva @ 08-05-2007, 21:27)

Där fick du hjälp av en som kan det här med tropiskt, "Dansmusen"... Flaxss är värsta experten...
och du Flaxss, det var till Dansmusen jag handlade en av mina agapathus i söndags...
tack^^
vilken färg köpte du till dansmusen ?
dansmusen
09-05-2007, 16:31
Tack för förslagen!
Agapanthusen är vit. Jag älskar vita blommor och har bara vita eller blå i trädgården. Förutom en svavelpion och en dillpion. Men vissa kan man inte säga nej till...