Full version: planteringsförslag
dansmusen
Hej!
Jag skulle vilja ha lite förslag till en plantering! Det är en kulle som ligger bakom en pool. Kullen är i söderläge och jag vill ha något som är vintergrönt och gärna med lite "tropisk" touch! Vi bor i zon 1.
Alexander-VG-zon3
jag vet inte hur mycket zonknäkeri du vill gå

men
oliv,väderkvarnspalm ( vira in dom i grön vinterväv när nätterna går ner emot -5c , sen tar du av skyddet i slutet av mars ( under mars kan du vira över ett vit lakan med )

saker som inte kräver skydd
aukuba,vinter gröna gräs ,skimmia japonica , Smultronträd (Arbutus unedo) , yucca

saker som vissnar ner
agapanthus , passionsblomma ( klätterväxt ) , trumpetranka ( är ömtålig klätterväxt men väldans vacker ) , Oxalis adenophylla, liljor, kalljords krinum , ormbunkar

lövfällande buskar och träd
Rhus arter , frilands hibiskus , frilands fuchsia ( magellanica sorten )

ettåriga eller fleråriga sommar blommor
kanna fleråriga som övervintar i +5c ,fuschia samma som kanna ,änglatrumpet samma som kanna ,blomma för dagen ( ettårig klätterväxt )
vickeva
Där fick du hjälp av en som kan det här med tropiskt, "Dansmusen"... Flaxss är värsta experten...
och du Flaxss, det var till Dansmusen jag handlade en av mina agapathus i söndags...
Alexander-VG-zon3
CITAT (vickeva @ 08-05-2007, 21:27) *
Där fick du hjälp av en som kan det här med tropiskt, "Dansmusen"... Flaxss är värsta experten...
och du Flaxss, det var till Dansmusen jag handlade en av mina agapathus i söndags...

tack^^

vilken färg köpte du till dansmusen ?
dansmusen
Tack för förslagen!
Agapanthusen är vit. Jag älskar vita blommor och har bara vita eller blå i trädgården. Förutom en svavelpion och en dillpion. Men vissa kan man inte säga nej till...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon