Hej!
Jag letar efter en klätterväxt som jag kan ha inomhus, det enda kravet den skall ha är att den skall vara någorlunda snabbväxande. Den skall klättra på en spaljé på en vägg som kommer täcka ungefär 2 kvadratmeter. Jag tänkte först att murgröna kanske kunde vara något, växer den snabbt?
Gullranka kanske kan vara något för dig
Hannifer
08-05-2007, 20:14
Murgröna har lätta att få spinn inomhus; särskilt på vintern är det är för torrt och varmt för dess smak.
Jag vet att min mormors mor lyckades odla Hoya carnosa på spaljé en bit in i ett rum, men gullranka fungerar säkert bättre.
Cissus funkar också!
Mvh
Fenja
CITAT (Fenja @ 08-05-2007, 21:22)

Cissus funkar också!
Mvh
Fenja
Är det en spalje växt? Trodde den bara var en "buskväxt"
Finns flera olika cissusarter!
Mvh
Fenja
Tack för svaren! Gullrankan lät mycket intressant. Det står att den är snabbväxande, tror ni den kommer kunna täcka två kvadratmeter på en sommar

? En annan sak jag undrar; täcker den bra, vill ju som sagt inte att man skall se väggen bakom spaljén.
CITAT (u66lan @ 08-05-2007, 22:31)

Tack för svaren! Gullrankan lät mycket intressant. Det står att den är snabbväxande, tror ni den kommer kunna täcka två kvadratmeter på en sommar

? En annan sak jag undrar; täcker den bra, vill ju som sagt inte att man skall se väggen bakom spaljén.
Gullrankan växer på bra. Men om den hinner växa så mycket på en sommar vet jag inte. Men det beror ju på hur stor den är när du köper den. Finns ju stora uppbundna gullrankor som du kan köpa och sen binda ner och fästa på din vägg.
Om man tar skott på gullrankan så brukar den grena sig efter ett tag.
Vad kostar en stor uppbunden ranka respektive en liten rackare?
Det varierar väldigt mycket.
Du kan få tag i en liten gullraka för mellan 40-70kr
En stor uppbunden är jag lite osäker på priset, men skulle gissa 200-300 kr kanske.
Ett tips är att kolla in tex. blommsterlandet. se eller plantagen.se eller liknande affärers hemsidor
Hittar ingen sådan detaljerad prisinformation på deras sidor. Jag tänkte ta en sväng förbi IKEA inom en snar framtid och titta in vad dem har för växter - hittar förhoppningsvis något där.
Var inne på coop forum idag.
Dom hade en medelstor uppbunden för 109kr Sen hade dom små för 29kr st
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.