LindaA
Förra året planterade vi sparris och fick upp fina exemplar. I år har vissa kommit upp jättebra och ser så fina ut. En del blir däremot gula och ser alldeles vissna ut, någon har gått av också. -cry-.gif

Vad är det som är fel? Går de som blivit gula att rädda?

Bor på Gotland, så zon 1 tillhör vi.
KURT
Svårt att veta, kan det vara torrt?
LindaA
Jag tror inte att de har stått för torrt, jag har varit och vattnat för att det inte skulle bli så i alla fall... Kan det vara för dålig näring i jorden?
Svante, zon 1
Har ni mycket sniglar (mördarsniglar)? De kan faktiskt ge sig på sparris!

Jag odlar själv sparris och har en del mördarsniglar och jag har hittat dem gnagande på själkarna flera gånger. Minst en gång har jag hittat en sparrisstjälk som vält för att en snigel gnagt av den i marknivå (som en bäver fäller ett träd) och jag har även hittat gulnade stjälkar med gnagskador.

Ta en stark ficklampa och gå ut en kväll när det har blivit mörkt och se vad du kan hitta i sparrislandet. Hittar du sniglar kan du plocka dem och frysa eller klippa sönder, men jag rekommenderar även något av de järnfosfatbaserade medlen (Snigelfritt etc.) som finns i handeln.

Lycka till!
LindaA
Ojdå, har inte ens tänkt på att jag kunnat ha mördarsniglar alls, tack för tipset!
(fast jag tror jag skickar ut maken på jakt ikväll...gillar inte att behöva ta i sniglarna om det är så!)

//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon