|
Full version: Fågelproblem!
Maggan H
09-05-2007, 08:17
Alla sorters fåglar har tydligen fått för sig att det är gratismat att hämta i vår damm!  För 2 veckor sen dök en fiskgjuse ner som en bomb, vi satt i uterummet och såg den, och det är ingen liten fågel med tanke på att den slog ner på en yta av ca 50 cm, mellan nätet och en liten ö i dammen. Den hann slå en guldid, som den släppte några dm över vattnet pga av mitt illvrål och fäktande, men den dog senare. Vi har inte sett fågeln sen. Kanske blev den alldeles för rädd?  Vår schäfer låg bara några meter ifrån och hann inte reagera. Mäktig fågel och jag hade varit lycklig att få se den på så nära håll under andra omständigheter. Och nu i morse stod en häger på det grunda vattnet och väntade, vet inte hur många fiskar den satt i sig, och det verkar vara de mindre guldfiskarna som strukit med, kan inte se dem men de gömmer sig säkert nu. De stora idarna och karparna stod i djuphålan. På andra sidan dammen , på gräset , låg en av de stora guldfiskarna (brun, har aldrig färgat ut) död. Jag tror inte hägern slänger upp mat och lägger på vänt, men kanske var den för stor att svälja. Eller så har skatorna varit framme, i fjol tog de fisk, jag såg det. Vad gör man bäst åt hägerproblem? Den kommer säkert tillbaka i morgon bitti.
Det är bara att njuta av så fina fåglar!
Annars finns det nät att sätta över, man kan också spänna trådar över, det blir kanske mindre synligt än nätet.
Maggan H
09-05-2007, 10:34
Vi hade nät över djuphålan när fiskgjusen var här, men kan av praktiska skäl inte ha nät över hela dammen då det finns massor av sten och växter i vägen. Och inte är det särskilt snyggt heller. Funkar plasthäger?
Vad är det meningen att plasthägern skall göra?
Maggan H
09-05-2007, 12:57
Vad jag hört mutar hägern in ett område och då går ingen annan häger ner. Om den då ser att området är upptaget av en plasthäger  bör ju alla övriga hålla sig borta. Sanningshalten vet jag inte, men någon här kanske vet?
CITAT (Maggan H @ 09-05-2007, 12:57)  Vad jag hört mutar hägern in ett område och då går ingen annan häger ner. Om den då ser att området är upptaget av en plasthäger  bör ju alla övriga hålla sig borta. Sanningshalten vet jag inte, men någon här kanske vet? Det stämmer ju att hägern brukar fiska ensam, men om det verkligen fungerar med en plasthäger vet jag inte. Bland de flesta andra djur så kan alltid en individ i högre rang kunna köra bort andra, men kanske är plasthägern högst i rang!
Hi! Prova med att köpa en plast rovfågel. kanske hjälper.
CITAT (Maggan H @ 09-05-2007, 13:57)  Vad jag hört mutar hägern in ett område och då går ingen annan häger ner. Om den då ser att området är upptaget av en plasthäger  bör ju alla övriga hålla sig borta. Sanningshalten vet jag inte, men någon här kanske vet? CITAT (KURT @ 09-05-2007, 14:28)  Det stämmer ju att hägern brukar fiska ensam, men om det verkligen fungerar med en plasthäger vet jag inte. Bland de flesta andra djur så kan alltid en individ i högre rang kunna köra bort andra, men kanske är plasthägern högst i rang! Klart att plasthägern är högst i rang! Den låter sig ju inte jagas bort av nån annan...
Som du skrev tidigare "stod hägern i lungn och ro...". Hägern gillar grunda släta ytor i dammar där den kan stå och vänta. Försök att placera något som hänger ut över platsen där han stod. Som exempel kan jag föreslå en massa utgångna CD-skivor på ett snöre 30 cm över vattnet. Det är kanske inte vackert men effektivt. Annars får man kosta på sig tjusiga japanska pinnar som "dippar", vindsnurror och liknande. Bara man inte ger Hägern en chans att land så är den avklarad. Fiskljusen behöver blank yta för att kunna fiska. Se till att vattenytan rör sig försiktigt. Ex fontän vattenfall...=ingen blank vattenspegel.
Maggan H
09-05-2007, 19:34
Jag har gjort just så som du beskriver, MariaS, lagt en stång över med en reflekterande uggla med en pingla i änden. Den hänger ca 10-20 cm över vattnet. Hoppas det hjälper!
Sätter man dit en konstgjord rovfågel eller uggla, så finns det risk att det lockar dit kråkfåglar! Vid jakt på kråka så använder man ju en uvbulvan, för att locka till sig kråkor.
Maggan H
10-05-2007, 18:10
Idag har jag köpt en plasthäger för 389 kr, vi har inte sett hägern mer än en gång, men fiskarna verkade så rädda i morse så jag undrar om den i alla fall inte har varit här i gryningen. Så jag tog det säkra? före det osäkra o köpte en i plast. Ser faktiskt riktigt naturtrogen ut, på håll i alla fall!
Maggan H
14-05-2007, 09:16
 Men igår kom den flygande, men den glodde långt efter plasthägern så den landade aldrig på vår tomt. Den höll sig i grannskapet (grannens damm?) en kvart ungefär, sen försvann den. Den har kommit båda gångerna mitt i ösregnet, fast igår var det mitt på dan. Jag satt i uterummet och såg den komma, trodde inte mina ögon!
Om man ställer ut en fågelskrämma, undrar om det kan funka  oftast lär ju sig fåglarna till slut att det inte är något farligt, hoppas att du lyckas!!
Maggan H
23-05-2007, 08:29
Jaha, så var det dags igen! Antingen hjälper plasthägern inte eller så står den för långt från vattnet nu, och delvis lite dold i grönskan, som skjutit fart de sista dagarna. I morse stod den o käkade i dammen igen, det fanns blod på plattorna så en har det tagit i alla fall. Grrr, hur stora fiskar kan den ta, någon som vet?
CITAT (Maggan H @ 23-05-2007, 08:29)  Jaha, så var det dags igen! Antingen hjälper plasthägern inte eller så står den för långt från vattnet nu, och delvis lite dold i grönskan, som skjutit fart de sista dagarna. I morse stod den o käkade i dammen igen, det fanns blod på plattorna så en har det tagit i alla fall. Grrr, hur stora fiskar kan den ta, någon som vet?  Generellt sett brukar fåglar kunna ta mycket stora fiskar. Begränsningen för hägern är att den "bara" tar med näbben.
Maggan H
30-05-2007, 10:28
Nu kan jag bara konstatera att plasthäger är en bluff!! I går morse landade hägern intill plasthägern, och sen hoppade den upp på bänken, som står bredvid. Så det får väl bli fiskelinor. Hela byn är hemsökt av häger/hägrarna.
CITAT (Maggan H @ 30-05-2007, 10:28)  Nu kan jag bara konstatera att plasthäger är en bluff!! I går morse landade hägern intill plasthägern, och sen hoppade den upp på bänken, som står bredvid. Så det får väl bli fiskelinor. Hela byn är hemsökt av häger/hägrarna.  "hemsökt"! Det skall heta "har nöjet av att se hägern"! Om den sedan fiskar i folks dammar så beror det främst på att över 90% av alla våtmarker har dikats ut! Hägern behöver ju tillgång till grunnt vatten för att kunna fånga mat.
Maggan H
31-05-2007, 11:01
CITAT (KURT @ 30-05-2007, 12:00)  "hemsökt"! Det skall heta "har nöjet av att se hägern"! Om den sedan fiskar i folks dammar så beror det främst på att över 90% av alla våtmarker har dikats ut! Hägern behöver ju tillgång till grunnt vatten för att kunna fånga mat. Jo, just hemsökt är ordet, då det inte är jag som dikat ut våra vattendrag, tvärtom! Och att se sina kära fiskar försvinna en efter en, en del har jag själv fött upp inomhus, det är inte roligt!
Maggan H
20-09-2007, 14:58
Efter uppehåll under högsommaren trodde vi att den glupska fågeln hade gett upp, men kanske var den bara på semester nånstans, för nu är den tillbaka och fiskar hej vilt i vår damm igen! Och den har blivit kompis med plasthägern också.....[attachment=7616:P9160215.JPG]
Vi har dragit linor på kors och på tvärs, men så fort där är ett mellanrum på en halvmeter så står den där istället. Vi har många områden i dammen så det är linor överallt. Får fundera ut nån slags skrämma förmodligen.
Du får fylla på med fler plastdjur! Kanske en havsörn, en räv och kanske något som flyter i dammen?
Måste få säga att det är mer spännande att läsa denna konversation än att se på TV. Är inte hägrar sällsynta fåglar som har krav på rent vatten? I så fall är det en ära. Kan du inte ha något vackert flytetyg som stör? Vindmoj?
Man behöver som sagt var saker som stör hägerns sikt ner i dammen. Visst fungerar det med saker som flyter runt, De rör ju på sig också om det finns cirkulation i dammen. Men vi har gjort såhär  och ser bara hägern hos grannen, som inte har ngt över dammen.
Maggan H
21-09-2007, 17:34
Måste berätta att det kunde blivit hägerstek till middag idag,  då jag ofrivilligt fångade den stackaren i går kväll! Jag drog nya linor igår och fick ta en annan slags tråd än fiskelina, som tagit slut. Denna tråd såg inte hägern när den var här i går kväll i skymningen och fastnade med ena benet. Den kom runt i en cirkel på några meter åt alla håll, och störtlandade i häcken när den försökte fly när vi kom ut.  Den skrek som besatt givetvis,  hunden blev tokig  (hon älskar att jaga fåglar) men hon blev konfunderad när den inte flög iväg....  Bestialiska jag  ville klappa till den i huvet  när vi nu hade en lösning på problemet så nära, men kloka maken  vägrade och hämtade saxen och klippte loss den. Idag har vi sluppit några besök,  måtte den för alltid komma ihåg denna händelse så den håller sig härifrån!
Ni hade nog tur (eller skicklighet) om ni undvek att skada er. Den har av goda skäl en mycket vass näbb! Förövrigt brukar fåglar som äter fisk inte smaka något vidare, men jag har sett recept på tillagning av skarv (i Dan Weissenbergs underbara bok Nordsjöns kokbok), där man tillagade den genom att noga skära bort allt fett. Det är fettet som smakar tran, när den ätit fisk, så ung häger går nog bra att äta!
Maggan H
24-10-2007, 09:09
Har i skrivandes stund fortfarande inte fått tillbaka hägern här, så den blev nog ruskigt rädd!  Hoppas den har gott minne!
Vilket tips! Hota hägern med stekpannan!
Wilma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|