Sagosessa
I vår gräsmatta har vi på ett ställa berg i dagen. Några granithällar sticker upp (inte högt, bara 10 cm kanske) och emellan dem är det torftigt med gräs. Vid torka blir gräset gult och marken är stenhård med mycket ogräs. En inte allt för vild gissning är att det är berg under det fula gräset.
Jag har börjat tröttna på detta och funderat på en lösning. Gräs funkar dåligt. Vad göra?
Grusträdgård? Hur gör man med kanterna mot det vackra, fungerande gräset? Kullerstenar? Hur fixar man en snygg, lättskött övergång från gräsmattan?
Eller något helt annat? Upphöjd rabatt? Pallkrageodling?

Någon som har något förslag. Alla idéer mottages tacksamt. thanks.gif

Området det handlar om är ca 5x3 meter.
MariaS
Sedum, taklök, mandelblom...Gräv bort de fula partierna med ogräs, gult gräs och vad det kan vara. Fyll med en bra sandblandad matjord i lämpliga skrevor där du kan sätta de första mattbildande växterna. Sen "förökar" sig både jorden och växterna i sin egen lugna takt med åren. Tänk bara på att detta kan vara växter som inte gillar att man trampar omkring på dem, utan berget får bli ett blickfång.
Alexander-VG-zon3
jag själv har det så i min gräsmatta , sten bumlingar lita här å där och gräver man 1-2m ner så blir där bara fler å fler stenbumlingar huller om buller i jorden . och så här har jag gjort .

visar tim färska bilder från där jag själv grävt ut och anlagt ett platt stenparti

jag gjorde så här grävde veck all jord runt stenen och grävde ca ett spad tag ner och all gräsmatta och all ogräs tog jag veck .
i stenpartiet grävde jag upp mer jord än ett spadtag sen la jag ett lager med dränering ( små stenar och grus å små grus ) sen ett lager med kogödsel och jord som va sand uppblandat sen så med kraftigt grus och sand blandad jord , då det inte lutar är det viktigt att få veck vattnet då stenparti växter inte gillar stående vatten . har du lutande områden så rinenr vattnet veck och då behöver du inte ha kraftig sand blandad jord

och här kan du plantera stenpartiväxter och kryddor och vinterhärdiga kaktusar OM det är söder eller väst plus vinterhärdig yucca .
och sanden och den värmande stenen gör att du kan testa mindre härdiga växter plus täck ytan med mörk grus eller sand som ger värme om du har mindre härdiga växter och kryddor . och alla torktåliga perenner och buskar kan du plantera . sen kan du avsluta rabatten/stenpartiet med små stenar . vilken zon bor du i ??
Andypandy
http://www.maskinnet.se/kg/

Finns att hyra på många ställen i landet..

har man inte riktigt lika brottom... borra ett antal hål med hyrd bensinborr, i med snigeldynamit (finns på samma uthyrningsställe) så kan du och släkten ta bort hällen 2 dagar senare.
Gossen Ruda
Man kan ju gräva bort jorden för att se hur det ser ut där nere. Kanske gjuta en betongkant och få en relativt naturlig damm med bergbotten.
Sagosessa
Vilka bra förslag ni har! smiley_small_hug.gif
Det enda soom inte är aktuellt är att spränga bort berghällarna. Jag gillar att ha dem där. Det jag ogillar är den taskiga gräsmattan runt om hällarna.
Grusträdgård har jag funderat på, det enda som får mig att avvakta är just hur jag ska hantera kanten ut mot det som är fungerande, vacker gräsmatta idag. Jag är bekväm till min läggning sleep.gif och vill att allting ska flyta så smidigt som möjligt utan något extraarbete.
Dammförslaget tilltalar mig mycket. Jag vill ha en damm i trädgården! laugh.gif Frågan är bara om djupet blir tillräckligt, fast det märker jag väl den dag jag börjar gräva ... Grodor finns det massor av i vår trädgård. Den ligger nämligen (på landet) mellan två vattendrag, så jag tror att grodorna och paddorna passerar oss på väg till sina lekplatser. Vi har en vildare del i trädgården, med ekar och vildäng, och där hittade jag så sent som igår en jättefin och stor groda.
En fundering bara: detta parti av gräsmatta/berg ligger så att solen skiner hela eftermiddagen/kvällen. Det känns inte så grodvänligt. Eller? Däremot ett prima fågelbad kanske yes.gif
troja
Linus vilken vacker annläggning du gjort, kommer genast härma efter dej super snyggt
Gossen Ruda
Det kan nog inte bli för varmt och soligt för grodor och paddor på våra breddgrader. Du kan ju försöka känna med något långt och hårt, en stålstav eller liknande, hur långt ner det är till berget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon