carl i skåne
Hej

Jag är nybliven villaägare och även ny här på odla.nu.

För cirka 5 veckor sedan planterade jag ett så kallat familjeträd med 4 olika äpplesorter på min lerrika tomt.
Planterade efter alla konstens regler dvs cirka 70 cm bred och djup grop, fyllde lite grus i botten och sedan med bra jord. Vattnade rikligt.
Knoppar,blad och blommorna såg riktigt bra ut i början, men nu tycker jag att dessa börjar slokna oroväckande. Bladen har t.o.m börjat att vissna lite.
Samtidigt planterade jag två "spaljeäppleträd" och ett "spaljepersikoträd" som alla verkar att må bra.
Vad kan ha blivit fel?
För mycket vatten?, eller för lite, det har ju varit torrt.

-------------------------
MvH
Carl
KURT
Det är i alla fall INTE för mycket vatten, nyplanterade träd kan inte få för mycket vatten. Var det krukodlat? Förr när man hade barrotade träd så var det vanligt att träden hade det tufft den första tiden innan rötterna kunde börja ta upp tillräckligt med vatten och näring. Men med de krukodlade brukar det inte vara lika stort problem, även om man ändå måste vattna mycket.
carl i skåne
Det var krukodlat, och av bra kvalitet.

Eventuellt missade jag att vattna tillräckligt i början efter 2 -4 veckor.

Carl
Åsa, mälardalen zon 2
Du bytte väl inte ut all jord i gropen till köpe"jord"?? Det brukar inte vara lyckat att gräva en grop i lerjord och sedan fylla med jord som består av torv, vilket köpejorden brukar bestå av.

Annars tror jag att det är vattenbrist som är orsaken nyplanterade träd måste man vattna regelbundet hela första odlingssäsongen speciellt om det är soligt och varmt.
carl i skåne
Jo, det var "köpejord", men inte den allra billigaste varianten.

Vad skall jag göra nu, förrutom att hålla koll på vattningen ??

---------------
Carl
carl i skåne
Hej igen.

Har nu läst på lite och det verkar ju tyvärr inte vara så bra med torvrik jord. SUCK.
Vad hade ni gjort?

Plantrerat om trädet med rätt blandning av jord, eller är det något man kan fixa till i efterhand?
Om så är fallet, skall jag även plantera om de övriga 3 nyplanterade träden.

------------

MvH
Carl
Åsa, mälardalen zon 2
Med tanke på att trädet är ganska nytt skulle jag se till att vattna det nu under sommaren och sedan skulle nog jag plantera om trädet på senhösten (när trädet tappat löven) och blanda upp jorden i gropen med den typen av jord som redan finns i trädgården. Det är bra om äppelträdet ser ut att sitta på en kulle när planteringen är klar, torven som säljs som jord även i de dyrare säckarna bryts ner efter ett par år och då brukar trädet sjunka och man kan inte fylla på mera jord då för äppelträd gillar inte när jordytan stiger + äppelträd vill ha väldigt bra dränering runt rothalsen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon