SWE_Monstro
Hejsan...

Jag har på min skuggiga norrsida en växt som jag inte vet vad det är för något, är rät ny på det här med trädgård så det är förmodligen ingen ovanlig växt, men det är ju kul att veta vad det är...

Den är några dm hög och trivs som sagt i skugga, bladen skulle jag vilja likna vid typ liljekonvall eller något sån't..

några idéer!?
Ramoth
Luktar den möjligtvis ganska kraftigt lök?
Gåsis
Ramslök kanske, fast jag har aldrig sett den annat än på bild så säker är jag inte. Men fint var det!

/Åsa
SWE_Monstro
Hej...

jajamän, mycket lök när man sticker in näsan...
Sylvia
Jo, ser ut som ramslök. Kanske en vårsoppa på den, då?
SWE_Monstro
Jo det verkar så bestämt...

och jag har precis läst att det tydligen är en ganska smaklig växt... så just nu hållar jag på som bäst att hitta ett trevligt recept som man kan prova... för vi har rikligt av växten, både längs denna väggen, men även på andra ställen i trädgården... spännande...

För säkerhetskull kanske man ska höra ifall det finns någon snarlik växt som är dödligt giftig!? vad tror ni!? *ler*
lottapotta
Bladen på ramslök är jättegoda att ha i sallad, t.ex. till grillat kött!
Ett hett tips inför grillsäsongen... coolgleam.gif
cato
Växten du har är absolut ramslök.
Bladen kan användas till matlagning, men endast före blom.
Men passa dej! Ramslöken kommer att ta över hela din trädgård om du inte håller efter den.
Jag skulle aldrig föra in ramslöken frivilligt i min trädgård. Den är fruktansvärd på att sprida sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon