Full version: Orkidé
gunirene
Jag har brudorkidé som har blommat över.
Efter flera veckor så är stänglarna fortfarande gröna.
Kan jag klippa ner stänglarna ?
Gåsis
Nej, låt dom vara kvar. Så länge dom är gröna kan det komma fler blommor.

/Åsa
znazit
Å vilken bra fråga. Undrade precis det samma.
Ska göra som Gåsis säger.
Gåsis
Gör det ni, men jag kanske ska berätta att jag aldrig fått en orkidé att blomma om eller ens öververleva till nästa år crying.gif Men jag har läst att man ska göra så...

/Åsa
znazit
Vad tråkigt för dig.

Dessa två som jag har är mina första. Så att dom blommar är ju för att jag köpte dom i blomm. Men tids nog kommer dom ju sluta att blomma och det är ju då problemen kommer.
troja
Jag har 13 brud orkideer och alla mina har blommat om min älsta är 7år och har blommat massor av gånger, ja gör så att jag klipper av stängeln presis över ett "öga" (stängeln är ju uppdelad i bitar) där stängeln ser frisk och grön ut efter att den har blommat över, under snittet brukar det bryta ut en ny gren. Skulle stängeln vissna och bli gul brun så klipp ner hela det kommer nya. Knopp sättningen gynnas av att stå lite svalare bäst är 16grader. Jag vattnar mina ca varannan vecka då stoppar jag ner hela krukan i vatten bad och låter den dra en stund och sen låter jag den rinna av, ca var tredje gång har jag näring i vattnet.
Sen är det bättre att köpa få med bra kvalite än många billiga, köpte två på ikea det tog tre år innan de blommade om och då bytte jag kompost tre gånger, som längst har jag haft en orkide som blommt i tre år utan uppehåll och den blommar forfarande.
Lycka till
znazit
Oj vad många bra tips. Ska ta och lägga det på minnet.
lena:-)
Bryter in med en annan fråga om det är okej?
Kan man ställa ut orkideérna under sommartid?
troja
Du kan ställa ut orkideerna på sommaren men alla sorter gillar det inte, jag har inte riktigt koll på vilka sorter som går och inte, men en som jag jag vet inte tycker om det är brudorkideer (phalenopsis) men min vanda trivs med det jag brukar hänga den på en gren under ett träd som silar ner lagom med solljus, även mina dendrubier ( tror jag de heter) gillar att stå ute på sommaren.
Pantern
Hej, jag har en väninna som alla somrar hänger sina Brudorkidér i träden där det är skugga. När hon plockar in dom på sensommaren brukar det vara en 4-5 stänglar med knoppar på varje. Dessutom blir blommorna STORA ca 10 cm , har aldrig sett något liknande.
Jag har själv ett helt gäng med olika orkidér, men har ju bara tillgång till en balkong (där fungerar det i alla fall inte för mig, blir för varmt). Borde kanske köra över till henne med dom. Ärligt talat jag tror jag gör det.
Gittan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon