padde
Jag har en Chrysalidocarpus som är hyfsat välvuxen (ca 120cm hög) men har den senaste tiden börjat må dåligt. Jag tolkar det som för lite ljus och för liten kruka, så jag omplanterade och omplacerade den. Vi får se om den tar sig igen... Men om den inte gör det skulle jag vilja föröka den och prova med mindre avstickare. Har dock ingen aning om hur man förökar en Chrysalidocarpus. Någon som har gjort det?
Jag vill också få igång tillväxten på den ordentligt nu inför sommaren, hur gör jag det på bästa sätt, med avseende på jord, vattning, näring etc? På skötselrådet står en del saker, men efter en sökning på odla läste jag motsatta rekommendationer... confused.gif

Jag tackar för tips!
MariaS
Enligt litteraturen:
"Planteras i fuktig väldränerad, lucker jord. Vattnas rikligt under sommaren. Jorden hålls lätt fuktig resten av året. Förökas från frön på våren; det kan ta 5 månader innan fröna gror."
Plantera med andra ord om den i lite vanlig plantjord, gärna av den sandblandade sorten. Sen skulle jag nog ställa ut den på dagarna, så den får sig lite god sol. Jag skulle tro att den repar sig, som många andra vårtrötta växter gör.

Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon