Full version: Häck...vad tror ni?
Ingela_67

Vill anlägga en häck (ca 45 m) längs med våran tomtgräns..har ett tag funderat på rosor, häggmispel..mfl..men eftersom det blir så pass lång sträcka och ekonomin är begränsad så har jag nu fått förslaget på att sätta pil.

Men hur långt mellan varje planta måste jag ha per m? Tror ni det räcker med 3plantor per m eller måste jag sätta 4?

Tack på förhand,

// Ingela.
Åsa, mälardalen zon 2
Pil (Salix) är väl inte så billigt??? Och det finns många olika sorters pil alla passar nog inte till häck, korgvide = den sorten som används till energiskog kanske funkar.
+Du måste ha det ganska fuktigt i trädgården för att pil ska etablera sig + du bör inte ha äldre vatten och avloppsledningar i trädgården, pilrötter kan ta sig långt och de kan ta sig in i äldre ledningar och ställa till problem.
Ingela_67
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-05-2007, 11:17) *
Pil (Salix) är väl inte så billigt??? Och det finns många olika sorters pil alla passar nog inte till häck, korgvide = den sorten som används till energiskog kanske funkar.
+Du måste ha det ganska fuktigt i trädgården för att pil ska etablera sig + du bör inte ha äldre vatten och avloppsledningar i trädgården, pilrötter kan ta sig långt och de kan ta sig in i äldre ledningar och ställa till problem.

Pil (Salix) sticklingar (1m höga) får jag tag i 100 st för 400 kr. Är lite skillnad mot tex Häggmispel, rosor mfl där man för 10 plantor får betala mellan 199-299 kr. Har en sträcka på 45 m som ska täckas...så det går åt ganska många plantor.

// Ingela.
MariaS
Liguster barrot brukar ligga på 9:-/planta. Ungerfär samma på buxbom och andra relativt snabbväxande häckplantor. Dessa har dock inte förmågan att strypa husdräneringen för en kostnad av 100000:-. Vore jag som du, skulle jag undvika pilhäck om den är närmare än 200meter från husväggen!

MariaS
Ophelia
Men kan du inte vänta med att sätta häck tills du fått råd med en häck du trivs med om du nu tar billig pil för att ha något att sätta? Tänk på att du ska förmodligen leva med häcken i många år. Felköp gällande en buske, perenn eller mindre träd kan man kanske stå ut med och även flytta men en häck är ju inramningen för hela trädgården och är en aning mer flyttovänlig.

Tycker även du ska försöka hålla dig till de meterantal som rekommenderas för de plantor du köper. Ju större plantor desto färre antal per meter men de kostar betydligt mer.

Fera
hej

Var hittar man barrotsplantor för 9:- ?

Går man till plantskolan kostar 10 plantor minst 200:- oftast mer.
ruggis
Blomsterlandet har tex 10-pack liguster för 129:- sen 25% rabatt med kupong, och det kan ju göra rätt mycket på X antal häckplantor 000.gif
Ingela_67
CITAT (Ophelia @ 09-05-2007, 19:50) *
Men kan du inte vänta med att sätta häck tills du fått råd med en häck du trivs med om du nu tar billig pil för att ha något att sätta? Tänk på att du ska förmodligen leva med häcken i många år. Felköp gällande en buske, perenn eller mindre träd kan man kanske stå ut med och även flytta men en häck är ju inramningen för hela trädgården och är en aning mer flyttovänlig.

Tycker även du ska försöka hålla dig till de meterantal som rekommenderas för de plantor du köper. Ju större plantor desto färre antal per meter men de kostar betydligt mer.

Jo, men jag skulle vilja få upp den för att få skydd för vinden eftersom jag har en stor gård som ligger öppet. Dessutom tar det ju ett par år innan den växt upp ordentligt så därför känns det trist att behöva vänta. Men jag har i alla fall slutat ut Pilen (Salix).

CITAT (ruggis @ 09-05-2007, 23:04) *
Blomsterlandet har tex 10-pack liguster för 129:- sen 25% rabatt med kupong, och det kan ju göra rätt mycket på X antal häckplantor 000.gif

Liguster går tyvärr inte i zon 6...så det fungerar inte.

// Ingela.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon