Full version: Plantera träd
Fru Frö
Jag ska, nångång, då jag bestämmer mig för vilket träd jag nu vill ha, plantera det i stort sett på samma plats där det numera bort tagna äppelträdet stod. Så hade jag tänkt, men det kan väl bli så där med de gamla rötterna...... confused.gif

Hur länge håller sig rötter från ett gammalt äppelträd? Vi kapade det förra sommaren.

Cilla
Rötterna är en tillgång för det nya trädet, de blir ledningsbanor som långsamt förmultnar och som det nya trädet kommer att utnyttja. Att unga rötter gärna vill slingra sig om döende ser man tydligt i kalhyggen som pjöjts, och det är väl känt bland alla som studerat rötter.

Däremot uppstår en jordtrötthet från en art, som gör att t ex ett äppelträd igen i samma rotområde får det svårare att hitta näring mm. Välj ett annat träd än en Malus så behöver du inte byta jord. Väljer du en apel av något slag kommer du att behöva byta en hel del för att det nya ska växa bra.

Fru Frö
Aha, intressant! Så det är bara till fördel alltså, såvida det inte är någon av de sorter du nämnde, och
det kommer det inte att bli.

Jag hittade något intressant i en Allt om Trädgård hemma, hette trädet typ "Japansk fusk kamelia".....
något åt det hållet i alla fall. Det måste jag ta reda på mer om, men verkade uppfylla några av mina
kriterier - inte bli så högt, fin blommning, fin höst färg.....

Trädet ska ju planteras på en radhustomt, så det måste ha ett passande växtsätt.....

Förslag annars? Inga fruktträd, och luftig/lätt krona, blommor - gärna lång blommning, och det viktigaste
- att grenarna förgrenar sig på en höjd som inte tar något av gåutrymmet under.......

Är det nån som kan odla fram ett sånt träd till mej biggrin.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon