|
svanqvistj
09-05-2007, 12:05
Hejsan! Jag har dåligt med plats för stora tomatplantor så jag köpte frön till Tiny Tim, en körsbärstomat som blir en liten buske och som med fördel skulle odlas i kruka (impecta). Nu är plantorna några centimenter och har fått "riktiga" blad. Skall denna typ av tomat toppas nu för ett buskigare resultat eller skall jag låta den vara? Någon som vet? Jeanette
Åsa, mälardalen zon 2
09-05-2007, 12:06
Nej den ska inte toppas den ska få växa fritt detta är en busktomat.
svanqvistj
10-05-2007, 11:57
Hejsan! Tack för det. Nu får vi hoppas på god skörd. Jeanette
Ragazza zon6
13-05-2007, 09:50
Jag har också Tiny Tim och kraftigare plantor har jag aldrig sett, helt galet tjock stam! Vänta du bara :-))
Hur går det för era Tiny Tim. jag sådde sent och är nyfiken på framtiden! Kan jag ha dem inne över vintern och får jag i så fall tomater ändå?
Mina Tiny Tim har fullt med blommor...så snart blir det till att knapra goa tomater...
CITAT (jpl @ 30-06-2007, 14:32)  Hur går det för era Tiny Tim. jag sådde sent och är nyfiken på framtiden! Kan jag ha dem inne över vintern och får jag i så fall tomater ändå? Du hinner säkert få tomater före vintern, men jag tror nog att du kan låta dem mogna inne sedan. Mina Tiny Tim har massor med knoppar som slår ut vilken dag som helst. Å vad jag längtar, det är världens godaste tomater. Men var hittar ni frön till dem, har inte fått tag på några på flera år så jag har fått ta reda på dem själv.
skogstroll
01-07-2007, 13:59
ja jag har Tiny Tim och den blir snabbt ett kraftigt litet monster med massa tomater, tog inte så lång tid heller så det är nog bara att köra på
Tack för svar. Ser fram emot blommor o knoppar! Köpte fröna på Impecta.
Perfekt, där kan man ju tydligen handla på postorder  Då kanske jag slipper ta egna frön i sommar, jag äter ju hellre tomaterna...
Åsa, mälardalen zon 2
01-07-2007, 19:19
Tiny Timfrön brukar säljas i de flesta fröställen i butikerna, den brukar även finnas i matbutikernas ställ, så man behöver inte skicka efter med portoavgifter etc. + fröerna brukar vara billiga till denna sort.
Tiny Tim är ju inte världens godaste tomat så i stort sett vilken annan sort som helst ger godare frukter (inte Totem dock även den har mindre goda frukter, den enda orsaken till att handeln främst säljer Tiny tim eller totem är ju att det blir dekorativa plantor, smaken har inte varit en bidragande orsak).
Jag har haft Tiny Tim vissa år men alla som provsmakat har efter att de provat de andra tomaterna spottat ut Tiny Tim frukterna och har undrat om det är något fel på frukterna på den plantan.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-07-2007, 20:19)  Tiny Timfrön brukar säljas i de flesta fröställen i butikerna, den brukar även finnas i matbutikernas ställ, så man behöver inte skicka efter med portoavgifter etc. + fröerna brukar vara billiga till denna sort.
Tiny Tim är ju inte världens godaste tomat så i stort sett vilken annan sort som helst ger godare frukter (inte Totem dock även den har mindre goda frukter, den enda orsaken till att handeln främst säljer Tiny tim eller totem är ju att det blir dekorativa plantor, smaken har inte varit en bidragande orsak).
Jag har haft Tiny Tim vissa år men alla som provsmakat har efter att de provat de andra tomaterna spottat ut Tiny Tim frukterna och har undrat om det är något fel på frukterna på den plantan. Det har funnits här tidigare, men jag har som sagt inte fått tag i dem på ett par år. Men jag tror du tänker på Micro Tom som är väldigt liten, kanske 15 cm hög, får massor med blommor men ganska mjöliga och smaklösa tomatern. Tiny tim ger lite oranga, fasta och söta frukter och busken blir ungefär 25-30 cm hög...
Åsa, mälardalen zon 2
01-07-2007, 22:06
Jag har aldrig odlat Microtom har enbart odlat Tiny Tim, intressant att odlarna lyckats få fram en sort med ännu sämre smak. Tiny Tim blir runt 60-80cm i kallväxthus eller i rejäl kruka Microtom är inte lika lätt att hitta frön av och jag köper inte handelns plantor jag föredrar egenodlat. Och för en 20år sedan eller så då jag först testade odla Tiny Tim tror jag inte ens att sorten Microtom ens existerade.
Ja iofs är ju smaken som baken... Jag älskar Tiny Tim!  Men inte blir mina några 60-80 cm iaf, iofs kan det hända att jag låter dem stå lite trångt. Sen kan det kanske ha att göra med klimatet åxå? Jag sår ju förmodligen nån månad senare än vad du gör tex, sen har jag ju ljust ute hela dygnet på sommaren. Satte första omgången med tiny tim -02 tror jag och sen har jag hållit mig till den. Fast då ifjol gick det inte att få tag i de fröna så då satte jag de få jag hade kvar i påsen + att jag köpte micro tom. De gillade jag inte, men plantorna jättesnygga, såg ut som täta minijulgranar översållade med gula blommor. Men som sagt, man tycker ju olika...
Jag tycker också att Tiny Tim är goda...men precis som Åsa skriver så blir mina 60-80 cm...och dem har jag i en 5 liters hink...funkar jättebra...känner på jorden lite då och då när jag går förbi om de behöver vatten...de tycks trivas alldeles utmärkt även om det kanske är lite trångt för dem...men till sena hösten när det är dax för dem att hamna på komposten så är inte hinken så full med rötter som jag trodde första gången jag hade dem så 'trångt'...
CITAT (Floppy @ 02-07-2007, 08:22)  Jag tycker också att Tiny Tim är goda...men precis som Åsa skriver så blir mina 60-80 cm...och dem har jag i en 5 liters hink...funkar jättebra...känner på jorden lite då och då när jag går förbi om de behöver vatten...de tycks trivas alldeles utmärkt även om det kanske är lite trångt för dem...men till sena hösten när det är dax för dem att hamna på komposten så är inte hinken så full med rötter som jag trodde första gången jag hade dem så 'trångt'... Ja du, mina har betydligt mindre skor än så... Men de verkar trivas ändå och brukar ge massor med frukt så de är kanske inte så nogräknade även om mina är mer kortväxta
Oj...hoppsan...ja då är de ju inte kräsna iaf...och det är ju bra...det kanske är därför dina inte är så 'höga' då... ...fast nu när jag kikade på Impectas sida så står det att höjden på dem blir 30 cm och på Weibulls att de ska bli 40 cm...så det är nog mina som 'ränt iväg' i höjden...fast jag har haft tillskottsbelysning...ja ja...skit samma bara det blir tomater på dem och att de är goda...men det är kul att se hur olika samma saker kan bli ibland...
Ja, det kan nog va därför... Fast jag tror inte de jag ger bort blir större heller och syrran sätter dem ju på friland tex... Kanske den blir aningen större än mina som får stå 4-5 st i balkonglåda. Och ljus har den ju som sagt alldeles tillräckligt här uppe. Men det är alltid kul att jämföra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|