Full version: Rabarber
Halli
Jag har en kompis utomlands som är väldigt förtust i rabarber. Finns det frön så att hon skulle kunna odla egen rabarber? Nu är det förstås möjligt att det är för varmt för det där hon bor.... men jag tänkte i alla fall jag kunde skicka lite frön om det finns att få tag i. Eller kan jag ta frön från min egen rabarber när den blommat?
Margith
Jag har sått rabarber för nåt år sedan. Fröer hittade jag hos Impecta.
De var väldigt lättsådda, men räkna med att det tar några år innan det räcker till en rabarberpaj giggle.gif
KURT
Vart skall den växa? Rabarber, liksom många andra växter som samlar näring i form av stärkelse i en rot, trivs bäst i ett tempererat klimat. D v s den vill ha det kallt på vintern för att stärkelsen skall omvandlas till glukos, så att den kan börja växa på våren. så jag vet inte hur bra den skulle fungera i ett varmare klimat? Läs gärna mer on växt, förökning mmmmmmmm:

http://www.rhubarbinfo.com/
Cassandra
O ja! Jag har också sått rabarber. Det går utmärkt!
Jonas70
Det går ju att så, men det lära ju dröja rätt många år innan man kan skörda något.
Om man köper en färdig planta ska man låta bli att skörda något första året, andra året ska man skörda till en paj och först år tre kan man skörda lite mer normalt. Om man då sår istället så lär det ju dröja ytterliggare ett par år innan man kan skörda.
Cassandra
Runåbergs har en bra frösort för övrigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon