Full version: Jord eller kogödsel?
usk68
Hej!
Ska fixa en ätbar odling i pallkrage. Undrar nu om man kan så sallad, rädisor, mangold mm direkt i kogödsel eller ska man ha ett lager såjord högst upp? Och när kan man börja så, bor utanför Sthlm.
Andra pallkragetips mottages tacksamt!

Soliga hälsningar
Sofia rose.gif
MrsMP
CITAT (usk68 @ 09-05-2007, 13:30) *
Hej!
Ska fixa en ätbar odling i pallkrage. Undrar nu om man kan så sallad, rädisor, mangold mm direkt i kogödsel eller ska man ha ett lager såjord högst upp? Och när kan man börja så, bor utanför Sthlm.
Andra pallkragetips mottages tacksamt!

Soliga hälsningar
Sofia rose.gif

Jag hade nog isåfall blandat kogödsel och någon bra planteringsjord...med övervägande bra planteringsjord och kanske 20-30% kogödsel... rolleyes.gif
Hannele
Bäst att bara lägga pengarna 100% i Kogödsel, bästa jorden,
eventuellt blanda lite med den befintliga jorden i trädgården.
Plantjord innehåller bara torv, slöseri på pengar.
Åsa, mälardalen zon 2
I stockholmstrakten kan du så de sorter du nämner, faktum är att sallad och rädisor hade du kunnat så för mer än 1 månad sedan, det räcker att marken har tinat för dessa växtslag (mangold vill dock ha något varmare jord än sallad och rädisor men nu i maj brukar det vara OK att så denna).
noora
Jag har sått allt utom ärtor och bönor nu, bor också i Stockholmstrakten. Ärtor och bönor är det för tidigt för. Rädisorna och första omgången sallad sådde jag för en månad sedan, men det är inte för sent att så mer, båda ska ju helst sås i omgångar.
usk68
Tack för alla bra tips, har redan nu massa grönt som frodas í mina två pallkragar! biggrin.gif
Ska bli spännande att skörda första gången

/Sofia rose.gif
MrsMP
CITAT (Hannele @ 10-05-2007, 12:43) *
Bäst att bara lägga pengarna 100% i Kogödsel, bästa jorden,
eventuellt blanda lite med den befintliga jorden i trädgården.
Plantjord innehåller bara torv, slöseri på pengar.

Nja...det finns ju bra kvalitetsjord att köpa...kostar lite mera..men man får vad man betalar för...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon