Storlaxen
[attachment=2306:Odla_vadå.jpg]
Har ett träd som vi har sått själva från en frukt som vi köpt i affären.
Frukten innehöll massor av små frön sm vi tog tillvara på ett hushållspapper
Sen som vanligt så föll det hela i glömska
Fram på vårkanten fick min fru syn på fröna och planterade dom i en stor kruka efter en tid blev vi berikade med 15 plantor
vi gav bort alla utom 2 som har fått växa i ca 3 års tid nu i dagarna har det ena trädet börjat blomma med små klasar av vita blommor
Men vad heter växen snälla hjälp tror namnet börjar på D
mogge92
HUr såg frukten ut som du planterade?
Storlaxen
Typ som en Persimon tror det stavas så
mycket mild smak
Piccante
Tycker den påminner om en potatisväxt i växtsättet? Kan det ha varit en trädtomat/tamarillo? Eller pepino kanske?
Storlaxen
Markus jag har kollat dina förslag men inget stämmer med bladformen på mina, kom med fler förslag gåtan måste lösas
mogge92
om du kanske minns hur frukten såg ut skulle det bli lättare tongue.gif
stennie
Här finns massa olika exotiska frukter, kanske kan du hitta din där.
mogge92
tror jag vet! Guava kanske? ckonstpollinera blommorna med en pensel så får vi se om det är guava smile.gif
clivia
Det är säkert Solanaceae, Cyphomandra (tomatträd), inte den här vanlig röd, men gul. Vilken sort vet jag tyvärr inte. Luktar bladen eller inte? Jag tilläger en bild på frukten för att jag misstänker att det är den som du har tagit frön från.
[attachment=2680:frukt.jpg]
[attachment=2681:frukt2.jpg]

MVH/clivia
mattelilja
jag gissar på papaya! den har ju många små kärnor och subtil smak! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon