Full version: Hjälp med frösådd?
Ärtan
Har till nästa frösäsong tänkt att satsa betydligt mer. Har fått tag på lysrör och ska nu inreda ett rum i garaget med rätt temperatur. Eftersom detta är alldeles nytt för mig så måste jag läsa på MYCKET confused.gif . Undrar då om ni tex kan tipsa om någon bra bok. Ska tillägga att det mest är blommor som intreserar mig.

Hoppas på en massa bra tips!!!!
titti49zon6
Hej Ärtan, här ska du få tipps på en del böcker i ämnet yes.gif
Min första bok om fröförökning är Fröbok av Ulla Hasselmark, från sådd till planta, jag hade stor nytta av den när jag började med frösådder
En annan är Växtförökning av Steven Bradley, handlar om förökning av Lökar, Frö ochSticklingar den har en hel del tips
Har även en som heter Odla från egna frön av Mona Eriksson men den är inte lika bra enl.min uppfattning
Vill du ha en bok som du kan ha som en Bibel rekomenderar jag Vår Trädgårdsbok av Christel Kvant och Inger Palmstierna
den handlar om allt och har egna kapitel om frösådd och växtförökning
Det där med lysrör kan du fråga om här på forumet eller söka i tidigare länkar, gå in på sök och skriv lysrör så får du upp en hel del bra tips
Lycka till tummenupp.gif
troja
Efter som fröer inte är så dyra så testa dig fram lite, misslyckas du med något så skriv och fråga om just det här på forumet. Så gör jag även om jag har hållt på och driva fram plantor i många år
Gåsis
Om du vill så perenner så brukar många av oss dela med oss av egenskördade fröer och överskott från köpta fröpåsar. Kostar bara portot. Då kan du få såråden på köpet för just dom sorterna. Dessutom finns det jättebra lista på Allt om Trädgårds forum - sådd och förökning. Där kan man få råd om många växter och hur dom bäst ska sås.

/Åsa
Ärtan
thanks.gif snälla för alla tips!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon