mogge92
09-05-2007, 14:10
Hej hej! någon som vet om frukterna på banansorten musa basjoo är ätliga?
Piccante
09-05-2007, 14:23
Enligt min bok så odlas Musa basjoo främst för sina växtfibrer. Den är alltså ingen "matbanan".
mogge92
09-05-2007, 14:35
Ja, okey

men bananer har ett ruskligt snyggt växtsätt så det spelar inte så stor roll på frukten kanske...
Lady Hamilton
09-05-2007, 14:36
Mogge Köp en Bananplanta oberoende av sort och testa Om du vill kan du gå in på Album-växter-krukväxter-andra krukväxter och kolla på bildena på en av mina Bananplantor (just denna lever inte längre). De växer otroligt snabbt under en sommar.
Bananplanta Basjoo-sikkimensis sätter frukter sällan och de är inte ätbara. Plantor importeras från Belgien (in-vitro plantor).
mogge92
09-05-2007, 14:40
NU kom jag på att jag har ju satt frön av sådana dära rosa bananer men det har gått en månad drygt och inget har hänt..... Vet att bananer tar tid på sig men jag vet inte om jag har tålamodet
Du kan köpa Musa acuminata, dwarf Cawendish, de brukar ha den i affären. Den brukar villigare sätta frukt, mindre än i affären men goda. Förutsätningen är att den har bra omhändertagande.
MVH/clivia
mogge92
09-05-2007, 15:13
jo den skulle nog passa bra, läst en del om den. Men finns inte här i västernorrland iallafall
Mogge92, det är problem att övervintra sådana växter (bananplantor) uppe i Norden, det är för lite ljus för dem och för torr luft om du bor i lägenhet. Mycket lämpligare är det tex med ananasen för att den inte är så krävande och kan ha uppehåll utan vatten när det är som värst på vintern.
mogge92
09-05-2007, 16:13
jag bor i ett hus där temperaturen håller sig på 21-22C på vintern. Har också lysrör så att övervintra en banan borde väl gå? annanas är, enligt mej, en rätt så tråkig växt, hade en för några år sedan...
Nej, Mogge92, inga växter är tråkiga om vi kan ta hand om dem. Bananplantor är rätt krävande växter och du bör reservera lite tid för dem varje dag, om du vill ha frukter på de. Lite kunskap och erfarenhet med gödsel är inte till skada för att de växer mycket fort, ett blad i veckan och de är känsliga för både övervattning och torka. Men, ja, prova dig fram om du har dessa förutsättningar. Under sommaren kanske du stöter på någon exemplar av Musa Cawendish också där uppe i Norden. Jag önskar dig lycka till.
Alexander-VG-zon3
09-05-2007, 18:15
banan vill helst ha runt +15c på vintern och extra ljuse och fukt runt bladen men mindre i jorden .
sen brukade jag låta min stå i vatten med närings lösning så där alltid va vatten på fatet ( på sommaren ). och som sagt dom är mycket mycket närings krävande . kan stå ute på sommaren om du avhärdar den först ( gör inte som jag satte ut den och glömde den i söder solen sen kom jag tillbaka till en vissen planta , dock ska jag plantera den på friland å se vad som händer ) . men sätt den i norr först när det är ca +15c i norr sen efter den varit i norr ett par dagar flytta den till öst ( går det under +10c på natten ta in den ) . sen tar du in den på slutet av sommaren eller hösten när nätterna går ner mot +10c ( alternativ ta in den på höstnätterna men ta ut den när dagen än är varm ) . och den slutar att växa när det går under +15c men dock klara den sig ner till +5c om du skulle glömma den ute på hösten . som max har min växt ca 1,5 2 blad i veckan men runt 1blad i veckan som skrivits innan brukar dom växa om man sköter dom bra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.