Full version: Rödmyror
Fifi Förgätmigej
I vår gräsmatta bor det miljoners miljarder små rödmyror.
Jag tycker synd om barnen som inte kan leka på gräsmattan utan att riskera att bli bitna så fort de sätter sig ner sad.gif
Idag hittade jag massor av "toppar" i gräsmattan som bara myllrade när man petade till dom. Jag gick en vända med Antotal Mot Myror, men det känns som om det är ett krig man omöjligt kan vinna.
Finns det nåt man kan göra?
Jag har för mig att vi hade lika mycket myror närmast huset när vi flyttade till huset, men att de nästan helt förvunnit och att de håller till längre ut på gräsmattan nu (tex rund sandlådan och lekstugan).
Kan det vara så att myrorna förvinner (flyttar på sig) om man är och stör dom hela tiden? Vår trädgård har varit helt outnyttjad under många års tid innan vi köpte huset, så myrorna har ju kunnat bosätta sig precis överallt.
Gossen Ruda
Jag har inte sett några uppgifter om rödmyrornas bosättningspolitik men ibland undrar jag om dom inte är dom vanligaste myrsamhällena i naturen. Många men små. Ibland är det svårt att sätta sig på en tuva i skogen för nog 17 finns det rödmyror där. Denna mängd gör också att det är svårt att bli av med dom när dom finns i trädgårdarna för det finns säkert mängder med samhällen runtomkring. Vid svärmning så är risken stor att dom nya drottningarna slår sig ner i trädgården. Vet faktiskt inte om dom även bildar dottersamhällen som stackmyrorna. Man får bekämpa samhällena så gott det går, men att på sikt vinna är omöjligt.
e_sedell
Ingen lätt match att vinna.

Här hemma är det också en hel del myrbon i gräsmattan. Mest svartmyror.

Vi mina odlingar har jag mer rödmyror och det är inte roligt. Jag har mycket stensättningar runt odlingarna och det är poppulärt att bosätta sig där.

Vad man kan göra för att bli av med dem vet jag inte riktigt. Myrr funkar ju ganska bra, men att sprida det på hela gräsmattan blir både dyrt och kanske inte så bra heller.

Klippa gräset ofta och kort kan funka för att hålla nere samhällena endel. Om du gör så så tänk på att vattna om de blir varmt. Mattan tål inte lika mycket när den är kortsnaggad.
nybyggare
Köpte en -visserligen dyr- granulerad form av Myrr. Små gul-röda pärlor som myrorna äter och dör av. Fungerar verkligen. Tydligen skall de ta med sig det hem och mata drottningen med och på så vis dör hela samhället ut. Det fungerade på våra hästmyror som byggt bo i vedstapeln och jag har även märkt en klar minskning på antalet rödmyre-härdar i gräsmattan. Tyvärr dyrt men effektivt är min sammanfattning. Just rödmyrorna är duktigare på att förstöra en sommar än vad getingarna är tycker jag.
" Det är en rättighet att springa barfota på sin gräsmatta och att ligga på en filt och läsa en god bok i semestertider utan att bli biten"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon