Full version: knäpplarver
sundis
tur att jag haft forumet att läsa under ett par dar hemma i sängen. Är så lycklig för att jag äntligen fått ett lite större land. Vi har grävt bort lite av gräsmattan runt våra land. Men lyckan var kortvarig då jag läste att man inte kan odla där på ett par år pga av knäpplarver som äter upp allt. Stämmer verkligen det och finns de ingenting man kan göra för att bli kvitt de små krypen.

När vi grävde såg jag mycket riktigt så oranga maskar. Läste någonstans, kanske på forumet, att man kan lägga ut potatisfäller. Vilket jag nu gjort. Räcker det tro eller är det bara att glömma att odla där under ett par år? ranting.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Visst kan du odla en hel del, det är främst på underjordiska saker som rotsaker och lök de ställer till problem eftersom de äter gångar i dem men det finns ju en massa annat man kan odla ex. sallat, mangold, squash, ärtor, bönor, persilja, dill, sommarblommor mm.
Pirum
Som Åsa säger, det går ok att odla. Vi har odlat potatis på tidigare gräsmark, det har gått hyfsat. Visst har knäpparlarverna saboterat en smula, men jag tror att om man är försiktig med att rensa ogräs så går knäpparlarverna hellre på ogräset än potatisen...he...smile.gif
Även i år sätter vi potatis i tidigare gräsmark, räknar med en del angrepp men inte värre än att man får kasta bort lite extra potatis.
sundis
så bra då verkar det inte helt hopplöst. Prövar nog och sätta halva landet med potatis. Kanske bönor på den andra hälften. Potatis är min favorit gott att äta och otroligt spännande att ta upp.

Prövade lite i senaste laget att bara skiva ner en tomat i kogödsel. Jag tror att varenda frö har tagit sig och de bildat de karakteristiska tomatbladen redan. Frågan är om de hinner med att växa till sig. Satte för ca två veckor sedan. Men som sagt de är inte stora.
Fera
Knäpparlarver är ett otyg! Men man kan lära sig ganska snabbt att känna igen plantor som är angripna, av "de gula". Då är det tummen och pekfingret som gäller. Gångar i potatis är kanske inte helkul, men ingen katastof. Salladsplanta som blir angripen sjunker ihop och dör. Dra upp den och plocka bort larven och kolla om den har hungriga kompisar i närheten.
Till och med tagetes, som inte luktar spec. gott har jag haft angrepp på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon