Full version: flytta buskar
Emma_N
Hej!
Vi planerar att göra om dräneringen under sensommaren och måste då flytta undan allt som står planterat intill huset (det är en hel del...) Vi måste göra det nu/ under sommaren. Kommer det att funka för följande växter? har någon några goda råd på vägen?

buskar:
spireabuskar
forsythia

övrigt:
prästkragar
funkia
div. lökar

/ Emma - nybliven trädgårdsägare.
Fenja
Hej och välkommen hit! Flytta så mycket du kan så fort som möjligt. Längre fram i sommar så behöver växterna massor av vatten för att klara en flytt. Du måste naturligtvis vattna nu med, men inte så mycket som mitt i heta sommaren.
Mvh
Fenja
Cilla
Som tillägg till Fenja: Om du vill ha buskarna permanent på annat ställe så gräver du naturlitgvis växtbäddarna där först och sätter dit dina buskar sedan. Om du bara vill härbärgera buskarna under kortare tid och sedan ställa tillbaka dem så kan du antingen "kruka" de i svart plastsäck och ställa dem i skuggan och hålla vattnat, eller ställa ned dem i backen någonstans i skuggan och hålla vattnat.

Det finns många sorters spireor och de är olika känsliga för flytt. den mest känsliga jag känner till är brudspirean. Alla andra jag flyttat har varit mycket enkla.

Forsythia kräver lite när man sätter om dem, om du vill sätta den på nytt ställe permanent. Gör växtbäddden rejält mycket vidare än rotklumpen. Gräv också djupare än rotklumpen, men var noga med att sedan ställa busken högre än marknivå så att du får skotta upp jord på den som på en kulle eftersom jorden packar ihop sig med tiden. Att grävd mark och jordförbättrad växtbädd sjunker med 20 cm på en säsong är inte ovanligt. Och inga buskar vill stå i "marksackor" och därmed stå i kallare jord med mer vattten.

Lyxa till det lite extra utöver grävningen för forsythian när du sätter den på permanenta stället. En eller två säckar kogödsel att förbättra det översta jordlagret med (inte i växtbäddens botten). Vattna mängder i sommar, ca 40 liter i veckan om det inte regnar mycket.

De större forsytior jag flyttat som jag inte varit generös mot har tagt många år på sig att bli fina igen. En stod och tjurade med gles blom och ranka årsskott i 6 år. De jag varit generös mot har svarat generöst också.

ingrid fuxwall
För några år sedan fick jag en brudsperea av en bekant och den busken klarade av förflyttningen galant, men det var på vår/försommar.
Forsythia har jag flyttat många gånger och nu efter blomningen ska det ske än en gång och förutom att gräva ett nytt hål och vattna ordentligt så tänker jag inte göra så mycket mer. Har jag tur blir det en regning period och då slipper jag ifrån detta också.

När jag flyttar perenner vattnar jag alltid eller så ser jag till att flyttningen sker när det är en regnig period.
Lökar kan man alltid flytta men helst bör det ske när de återgått till vilan efter blomningen.

ingrid

katrin
en liten fråga -när nu flyttade brudspirean, klippte i ned den innan? hur mycket?
ingrid fuxwall
CITAT (katrin @ 10-05-2007, 12:33) *
en liten fråga -när nu flyttade brudspirean, klippte i ned den innan? hur mycket?

Nej!
Personen jag fick den från bara grävde upp den och jag stoppade ner den så fort jag kom hem, fast först grävde jag ju och vattnade och nu är det så vacker
Emma_N
Tusen tack för alla utförliga svar. Då vet jag vad jag ska göra i helgen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon