Full version: Galen sädesärla!
lottapotta
Är det någon har som är insatt i fågelvärlden? Jag har en galen sädesärla i min trädgård, nämligen, och jag undrar över dess beteende...

1) Den sätter sig på backspegeln, och hoppar mot spegelglaset och även mot sidorutan. Den låter inte argt, så jag tänkte att den kanske tror att spegelbilden är en blivande partner? naughty.gif Hur som helst är det inte bra, för den bajsar ner bilen på båda sidor, och fågelbajs är ju inte direkt bra för billacken, och jag är DUKTIGT trött på att tvätta bort det (får göra det nästan varje dag!).

2) Samma fågel (tror jag i alla fall) kör med samma procedur mot mitt arbetsrumsfönster, så hela fönstret är alldeles prickigt och kletigt. Suck. Den sätter sig på balkongräcket och flyger mot fönstret om och om igen, som om den ville komma in. slap.gif Då tänkte jag att om jag rullar ner persiennen (utan att vinkla den helt, för jag vill inte ha mörkt i rummet), måste väl fågelstackar´n se att det inte går att ta sig in där. Men - nej! Den håller fortfarande på.

Jag tycker att den stackars fågeln borde göra illa sig, och jag undrar om någon vet vad jag kan göra för att stoppa detta konstiga beteende? Fönsterputsning är inte direkt min favoritsysselsättning i världen...
Vad ska jag göra? g.gif
yla
den tror att det är en rival stackars pipi försök täcka över spegeln så han får tid o leta en tjej istället
lottapotta
Det ska jag pröva! Tack för tipset, Yla.
Frågan är bara hur jag ska göra med arbetsrumsfönstret? Jag har ju släppt ner persiennen men det verkar inte hjälpa... dunno.gif
yla
ja vetesjutton kanske hänga nåt som skrämmer den så den inte vågar se spegelbilden där
för det är den han ser stackarn
lottapotta
Jag ska försöka hitta någon bild på en rovfågel och tejpa fast från insidan. devil.gif Lite elakt, kanske, men om det hjälper är det ju bättre för sädesärlan också!
yla
absolut de blir nog bra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon