Preussen
vild strejk utbröt i LKABs gruvor i måndags. äntligen tar klasskampen ett steg framåt i rätt riktining.
http://www.sr.se/cgi-bin/norrbotten/nyhete...artikel=1353080
Preussen
verkar som att detta blir en kort tråd då strejken numera är nerlagd och man överväger förhandlingar.
Ralf
Ja o TT hade nyheten om att strejken var avblåst två timmar innan du skrev ditt inlägg....
Preussen
jupp, att man inte lägger märke till det whist.gif
myrtille
Tihi, jag undrade just hur *vild* den strejken var egentligen (tidningarna skriver så roligt ibland).
Fast ärligt, hur stora krav kan gruvarbetarna i Kiruna egentligen ställa på löner o.dyl. med tanke på den internationella konkurrensen (som Arcelor Mittal).
vickeva
Fast vild betyder ju bara att den inte är fackligt förankrad, inte att de kastar saker omkring sig..
Netha
Gruvarbetarnas krav är inte alls för stora.
Den som ifrågasätter detta bör själv söka sig till underjordsjobb.
Händer det en olycka så är det inte ens säkert att räddningstjänst och ambulans kan ta sig ner till de drabbade.

Pappersvändare i LKAB (diverse chefer och direktörer) kvitterar ut mångfaldigt det grovjobbarna som dagligen utsätter sig för livsfara får.
Därutöver har de pensionsavtal som ger allt från några , till ca 50 miljoner.
LKAB är av stor vikt för hela Sverige... skattepengarna t.ex kommer Stockholmarna tillgodo, eftersom huvudkontoret förlagts till huvudstaden.

Samhällsfarligt heter det så fort arbetare ställer lönekrav, men när tjänstemännens avtal förhandlas,
då talas det bara om att man måste anpassa till snitt i Europa och världen för att de inte ska fly utomlands.

Det är nästan så man tror att artonhundratalet råder ännu. sad.gif angry.gif

Lady Hamilton
Ja usch och fy! nono.gif Tänk att det alltid är "topparna" som är värda högre löner. Så fort "arbetarna" vill ha högre lön så är det näst intill omöjligt rtfm.gif DÅ låter det alltid som att företaget inte har råd utan måste gå i konkurs i stället...............Man blir så less........ no.gif
Netha
CITAT (Lady Hamilton @ 09-05-2007, 22:43) *
Ja usch och fy! nono.gif Tänk att det alltid är "topparna" som är värda högre löner. Så fort "arbetarna" vill ha högre lön så är det näst intill omöjligt rtfm.gif DÅ låter det alltid som att företaget inte har råd utan måste gå i konkurs i stället...............Man blir så less........ no.gif

LKAB hade råd att förlora 35 miljoner/dag under strejeken, men inte ge undrejordsarbetarna någon tusenlapp mer/mån.
Så skamligt tycker jag.. som haft svåger som skadades svårt vid sprängolycka under jord och makens syskonbarbarn som nyligt miste
ena armen... allt från nyckelbenet och ut.... bara 20 år ung.
Preussen
CITAT (vickeva @ 09-05-2007, 22:21) *
Fast vild betyder ju bara att den inte är fackligt förankrad, inte att de kastar saker omkring sig..

vild strejk kan ej vara varslad av fackförening dvs ej lagligt varslad. är kollektivavtal undertecknat av båda parter råder fredsplikt inom de områden som kollektivavtalet handlar om. alltså, kollektivavtalsslutande fack kan ej varsla stidsåtgärd gällande löner i detta fall. det finns fackföreningar som ej skriver under kollektivavtal och omfattas därför ej av fredsplikt men dock av de lagar som gäller varsel av stridsåtgärd. fackförening kan ej heller uppmana till "vilda" stridsåtgärder. det blir dryga böter för brott mot mbl. det händer att arbetsköparen letar "upprorsmakare" och försöker få dem sparkade men om så sker i detta fall får vi hoppas att sympatiaktionerna blir kraftiga.

att vilda stridsåtgärder inte kan vara förankrade av fackföreningar är en fråga om ideologi, strategi och taktik.

myrtille, gruvor som för 10 år sen inte räknades som lönsamma är i dagsläget lönsamma igen då det råder stor efterfrågan av järn, koppar etc på världsmarknaden. det öppnas nedlagda gruvor igen i Sverige så globalisering är inte synonymt med företagsutflytt från gamla I-länder utan beror på bransch och historisk tidpunkt.

myrtille
Oj oj, jag menade inte att gruvarbetarna inte var värda mer i lön eller att de inte har rätt att ställa mer krav. Det var bara en tanke jag hade att kampen inte så mycket står mellan arbetstagare och arbetsgivare (eller de nere i gruvan och de på kontoret). Båda parter sitter ju i samma båt så att säga när de ska konkurrera på en global marknad. Och med företagskoncentrationer och produktion i låglöneländer trodde jag LKAB hade DET att kämpa emot, men jag ska erkänna att jag inte är så insatt.

Sen fick jag lära mig ett nytt utrryck, jag har alltid trott det var som man sa bara. Jag ber om ursäkt för min fackliga okunskap.
Preussen
nejdå, vi sitter inte i samma båt. varför är det lönearbetarna som ska ta samhällsansvaret medans cheferna kan roffa åt sig miljontals kronor i form av bonusprogram? när vi som lönearbetare ställer krav ska vi tänka på samhällsansvaret men när företagsledningar säger upp folk för att höja aktiekursen kallas det rationalisering, var är då samhällsansvaret? profiten uppstår i ett samhälle och ska därför gå tillbaka till samhället.
som lönearbetare har du mer gemensamt med lönearbetare i andra länder än vad du har med din svenska chef.
myrtille
Ja, och jag har inget att invända mot det. Och innan jag ytterligare avslöjar min bristande förmåga att kunna föra ett intelligent samtal drar jag mig ur den här tråden...
Kakaduan
Får en ovetandes "08" fråga vad en gruvarbetare egentligen tjänar? Har ingen aning och skulle gärna vilja veta eftersom man har lättare att förstå diskussionen då. Hur ligger en gruvarbetarlön med eventuella tillägg, OB, etc?

Kakaduan
cic
Jag vet inte exakt, men jag har för mig att deras lön inklusive olika tillägg ligger på omkring 27000. Inte så mycket med tanke på vilket jobb dom gör och vilka faror dom utsätts för.
Pirum
Fast man måste ändå förstå att LO själva varit lite motsträviga; LO har ju talat om att få upp de lägsta lönerna i kvinnoyrken, löner som ligger klart under 27000, att då ta en konflikt för gruvarbetarna medan man accepterar buden till äldrevårdspersonalen, det hade kanske setts som underligt.

Sen har det ju ofta nämnts att LKABs chefer tjänar storkovan, och det är såklart fel att vissa är 'överbetalda', men om vi lever i en marknadsekonomi så kanske deras lön kan motiveras...fast...man kan då tillägga att de visserligen är rätt avlönade, men underbeskattade...

Överbetald eller underbeskattad, en smaksak.
Netha
Underjordsarbetarna har ca 22 - 23.000 kr/mån inkl underjordstillägg om de går dagtid.
Går de skift så tillkommer OB-tillägg precis som för alla andra.

Inte så värst många är sugen på att jobba ca en kilometer under jord för den lönen.
Olyckstillbud sker nästan dagligen och du ser inte dagsljus under större delen av året.

Preussen
CITAT (Pirum @ 11-05-2007, 18:42) *
Fast man måste ändå förstå att LO själva varit lite motsträviga; LO har ju talat om att få upp de lägsta lönerna i kvinnoyrken, löner som ligger klart under 27000, att då ta en konflikt för gruvarbetarna medan man accepterar buden till äldrevårdspersonalen, det hade kanske setts som underligt.

Sen har det ju ofta nämnts att LKABs chefer tjänar storkovan, och det är såklart fel att vissa är 'överbetalda', men om vi lever i en marknadsekonomi så kanske deras lön kan motiveras...fast...man kan då tillägga att de visserligen är rätt avlönade, men underbeskattade...

Överbetald eller underbeskattad, en smaksak.

LO tar väl inte konflikten direkt. Under de centrala förhandlingarna skrev IF/Metall under ett avtal som gruvarbetarna inte gillade och när den lokala förhandlingen inte gav mycket gick man ut i vild strejk. (Gruvarbetarna är organiserade i IF/Metall som är med i LO)

den stora skillnaden mellan vårdarbete och industriarbete är att inom industrin har arbetarna mer ekonomisk makt att sätta bakom sina krav. i det ligger även makten att kunna ställa samhälleliga krav, efter gruvarbetarstrejken 69/70 kom en våg av vilda strejker som ebbade ut typ 89. denna våg ledde till att vi fick upp våra löner samt fick lagen om medbestämmande (mbl). kan arbetarna i gruvan få upp lönerna där finns en större anledning att tro att vi andra kan få upp våra löner (jobbar själv inom vården). men för det krävs även att krav ställs för det och att LO samordnar bättre.

sen att jag inte är LO-ansluten och inte tror att LO utmanar kapitalet är en annan femma.
Limeblossom
Men vi saaaaaknar gruvan iaf.....trots världsarv och allt vad det är. ( Pappa jobbade både i Falu, Vintjärn och Svärdsjös gruvor) Han var fö med i den där kortfilmen på tv...få se....hette den "Sju gruvarbetare i olja" tro?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon