MartinaEriksson
Hej!

Har nyss flyttat in i ett nybyggt hus utan anlagd trädgård. Min dröm är att ha ett jättestort trädgårdsland där jag kan odla potatis, jordgubbar och olika örter mm. Jag undrar vad man ska tänka på nu när jag har chansen att börja helt från början. Ska odlingen ligga i ful sol hela dagen, eller i sol på morgon fram till strax efter lunch och sedan skugga?

Undrar också om man verkligen måste variera potatisens placering för varje år, eller kan man odla på samma ställe varje år.?

Martina
rosita
Det bästa är om man kan 4 års växelbruk, alltså inte odla samma gröda på samma ställe oftare än vart 4:e år. Anledningen är bl a att det lätt blir sjukdomar om man hela tiden odlar samma gröda på en plats. Men om man inte ska odla så mycket, kan det kanske räcka med 3 års växelbruk. Ju mer sol desto bättre, men läget i trädgården för övrigt har ju också betydelse. Man vill kanske ha nära till vattenkranen ute, eller nära anknytning till köksingången o s v.

Jordgubbar står på samma plats i 3-4 år, så de ingår inte i växelbruket på samma sätt som t ex potatis och grönsaker.

Lycka till med den nya trädgården!
ingrid fuxwall
Måste erkänna att jag är lite dålig på växelbruk, och säkert många med mig, men allt för många år med samma gröda kan utarma jorden, men gröngödsling kan hjälpa upp bristerna.
Nog klarar sig jordgubbsplantorna mer än tre fyra år!

ingrid
Eva-Lotta
Satsa på så mycket sol som möjligt! När jag anlade trädgårdsland för drygt tio år sedan så grävde jag upp ett land där det var halvskugga (full sol bara några timmar på förmiddagarna och helskugga från ca två-halv tre). Vissa saker gick hyfsat att odla där, som t ex lök och jordärtskocka, men det mesta i grönsaksväg vill ha så mycket sol som möjligt. Jag har numera lagt igen mitt halvskuggiga land.

Eva-Lotta
Åsa, mälardalen zon 2
Bär vill ha en massa sol, många bladväxter typ sallat, spenat och mangold brukar dock växa ganska bra även i skuggigare läge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon