Full version: Liljebaggar
cia73
Nu är de här. ranting.gif
Jag som alltid har trott att liljebaggar inte trivs så här långt norrut men där tog jag fel. Dagens saldo: 7 röda fina baggar och X antal larver som nu brinner i pannan. whist.gif
Jag skulle förstå om jag hade hittat dem på mina Fritillarior eller på Krolloljan men nej, i dotterns gräslökstorvor. confused.gif
Jag har nu gått genom all gräslök vi har här och hittade 2 baggar till men inga fler larver. Nu är det bara att hålla ögonen öppna, och hoppas att dottern hämtar sej från chocken över att äckliga larver menar äta upp hennes gräslök.
Potentilla
Hittar inga liljebaggar i gräslöken (ännu), men däremot på krolliljorna varje år. Jag brukar använda en X-mjuk liten tandborste och vatten till att avlägsna äggen med. Men den metoden är nog lite knepig att tillämpa på gräslöken förstås. wink.gif
Cilla
Mina liljebaggar gör sig också irrande illvägar ibland. Men hittar man så många som 7 så kan man vara säker på att man minskat det kommande beståndet ordentligt.

Jag har äng med krolliljor som blir helt uppäten om jag inte minskar baggarnas antal. På kanske 300 liljor händer det att jag hittar 15 en solig stilla dag nu på våren och hittar jag lika många till under resten av våren så blir det flest liljor till mig pch bara några till baggarna.

Liljebaggar är en av de angripare i trädgården som jag tycker att man ser resultat av när man minskar antalet.
Gåsis
Vi har heller aldrig haft liljebaggar förut, men i höstas hittade jag massor just på gräslöken men inga på liljorna. Den här våren har vi nog tagit bort minst 10 så här långt, alla i gräslöken för liljorna har knappt tittat upp ännu.

/Åsa
e_sedell
Åsa, då är det nog inga liljebaggar du fått utan någon annan bagge.

Jag har ett par frågor på ämnet.

Finns det något preparat som tar kål på liljebaggen biologiskt eller kemiskt?
Proffsen borde ha något fungerande gift då de kan klara sina plantor mot angrepp i odlingarna.

Vilka naturliga predatorer har de?
Misstänker att vissa fåglar äter av baggarna, om de inte smakar illa. Vilka arter i så fall?
Gåsis
Jo, visst är det liljebaggar jag har. Har tom frågat en kunnig bekant och det är ingen tvekan om att det är liljebaggar. Dom kom inte förrän ganska sent i höstas och nu tittar inga liljor upp här ännu, jag antar det är därför dom gillar gräslök.

/Åsa
cia73
Jag hoppas verkligen att jag lyckas få stopp på liljebaggarna för inte klarar jag av att gå igenom alla mina liljor till sommaren. Här har inte heller liljorna kommit upp ännu men jag har 6 Fritillaria Imperialis en meter från gräslöken men Fritillariorna har liljebaggarna inte rört. Så liljebaggarna måste verkligen tycka om gräslök...
Jag undrar också om det fungerar med vanligt såpvatten mot larverna, mot fullvuxna antar jag att det inte har så stor effekt. Det går emot mina principer att ta till giftpreparat.
Så här såg de ut så det är nog liljebaggen.
Magnus G
Hej alla!!

Vi har en liten häck av pil vid vår uppfart. I den häcken, som är 5m lång, har vi plockat säkert 50 röda baggar och hoppas snart se en minskning detta år av larver. Upp till kamp!!

MVH Magnus G
smuleborg
Vi har också liljebaggar på gräslöken.

Om man sår/planterar gräslök, kanske håller de sig där? Kungsängsliljorna (nästan skugga) har varit förskonade i år, kanske p.g.a. ditt och datt eller p.g.a. gräslöken (halvsol till sol). I helgen såg jag så en liljebagge på Blå bolltistel (sol), jag blev ledsen.

Bland det äckligaste jag vet är att plocka liljebaggslarver ranting.gif
CillaM
Om det finns en liljebagge på en bolltistel så är det nog frågan om en ren fellandning, kanske hon/han var för trött för tillfället för att flyga vidare? Men inte äter de av bolltisteln, det är liljor de gillar. Enklaste sak att ta på sig handskar och mosa ägg och larver från liljebaggen. Är man ute tidigt på våren så är man av med dom (nästan) för resten av sommaren.
KURT
Jag tror att de man hittar på gräslök snarare är lökbaggar (Lilioceris merdigera, man kan skilja dem åt på färgen på huvud och ben (annars är de mycket lika), lökbaggen har rött huvud och röda ben. Medan liljebaggen Lilioceris lilii har svart huvud och svarta ben.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00002007/...te_20071026.pdf
http://www.tradgard.org/kunskap/tradgardss...ilje_bagge.html
flower
CITAT (e_sedell @ 11-05-2007, 11:47) *
Åsa, då är det nog inga liljebaggar du fått utan någon annan bagge.
Jag har ett par frågor på ämnet.

Finns det något preparat som tar kål på liljebaggen biologiskt eller kemiskt?
Proffsen borde ha något fungerande gift då de kan klara sina plantor mot angrepp i odlingarna.

Vilka naturliga predatorer har de?
Misstänker att vissa fåglar äter av baggarna, om de inte smakar illa. Vilka arter i så fall?

Har läst att Provado insektsspray har både kontaktverkan och systematisk verkan på både skalbagge och larv.
Azur
CITAT (KURT @ 09-06-2009, 06:30) *

Det där var ju riktigt intressant. Det märks att det inte är en färdig biolog som skrivit, och att tid och resurser varit begränsade, men resulatet är ju vansinnigt intressant. Det är egentligen inte så märkligt att Tabasco dödar skalbaggarna, det som ger chili dess hetta är naturliga insektsmedel som capsaicin, men det är intressant att bikarbonaten ökar giftverkan. Tabascon är konserverad med ättika, och bikarbonaten neutraliserar ättika, så man frågar sig om det höjda pH't ökar aktiviteten på de naturliga insektsmedlen?
Väldigt skojigt, jag har aldrig tänkt på Tabasco som insektsmedel förut. smile.gif

Jag tror hon hade fått en ännu mer potent blandning om hon tillsatt nån droppe diskmedel (gör att tabascon fäster bättre vid växten och insekten och tränger in i dess andningsorgan).

Också intressant att medlet från Nimträdet inte gav effekt. Jag har fått för mig att det är mycket snack och lite fakta bakom hajpandet av nimträdsextrakt, och det är alltid roligt att få vatten på kvarnen.
amaira
Om det nu gör någon skillnad, så är det lökbaggen ni hittar på gräslök (precis som Kurt säger) och inte liljebaggen shy.gif
Fotot visar också mycket riktigt lökbaggar, med sina röda huvuden.

Lökbaggen är nog inte lika illa som liljebaggen, eftersom lökbaggen har så många fler värdväxter som även växer utanför trädgården. Jag har vackra liljebaggar i mängd, men aldrig lökbaggar.
smuleborg
CITAT (KURT @ 09-06-2009, 06:30) *
Jag tror att de man hittar på gräslök snarare är lökbaggar (Lilioceris merdigera, man kan skilja dem åt på färgen på huvud och ben (annars är de mycket lika), lökbaggen har rött huvud och röda ben. Medan liljebaggen Lilioceris lilii har svart huvud och svarta ben.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00002007/...te_20071026.pdf
http://www.tradgard.org/kunskap/tradgardss...ilje_bagge.html

Tack. Det är lökbaggar på gräslöken. Nu vet jag.

KURT
CITAT (smuleborg @ 10-06-2009, 20:49) *
Tack. Det är lökbaggar på gräslöken. Nu vet jag.

Du får fånga dem i handen och rapportera om även lökbaggarna kan pipa och jämra sig på samma sätt som liljebaggar?
annagranq
alliumbaggen ser likadan ut som liljebaggen, samma illröda färg men det finns något som skiljer dom åt förutom att alliumbaggen går på lök och liljebaggen på liljor. Det finns att läsa om på nätet.

det hade visst nån skrivit om, ursäkta upprepningen
smuleborg
CITAT (KURT @ 11-06-2009, 06:14) *
Du får fånga dem i handen och rapportera om även lökbaggarna kan pipa och jämra sig på samma sätt som liljebaggar?

Det bär mig emot. Gräslöken räcker till oss och lökbaggarna. Svälj.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon