Full version: Midsommarsvärm
Hannele

Ibland har man mer spänning här i livet än vad som är nödvändigt! tongue.gif
Bikupan svärmade för 3:e gången på en vecka - fast de fått nya barnkammare och nya honungsförråd. Jag har även skrapat bort nya drottningceller, ändå sticker dom till grannens tuja. Lättare träd finns det att fånga en svärm i... Första gången hade svärmen spritt sej på över en meters bredd. Sånt står det inget om i böcker...

Bitillsyningsmannen bortrest och reserven hade läcka i båten. En bra kvinna reder sej själv! Grannen tog det lugnt och fortsatte att sola efter jag tagit hem svärmen. Men bina var i full gång i dag igen... Kul med ett friskt och livligt samhälle! Gott med honung också.

Här försöker man vara diskret och inte reta grannarna... Numera kan man se mej hoppa över gärdsgårdar i min rymddräkt självaste midsommardagen! Hoppas bina håller sej lugna under min Englandsresa!
Enligt böckerna ska bina inte svärma efter midsommar, men mina bin kan inte läsa...
Ti bee
Inget dåligt litet samhälle!! biggrin.gif De vill väl ha parabol och mobiltelefoner de med för att inte rymma hemifrån? smile.gif Tuff granne du har, jag skulle nog ha ställt mig en bit bort ändå....

Aah, fast sen såg jag att grannen fortsatte sola EFTER att du tagit hem svärmen, då så! smile.gif
Hannele
Ett gäng mödrarsniglar hade klättrat upp på kupan i går kväll!!
Ett par stora sniglar satt på 'landningsbanan' (flostret)!
Vem vinner? Sniglar eller bina...? sad.gif
yla
vetesjutton jag skulle ju ha tagit bort dom man vet ju aldrig
mördarsniglar står ju knappast på menyn för bin o bina måste ju hålla flustret öppet för ventilationen , fast i det här vädret så kanske dom bara tycker de e bra me lite tätning i springorna laugh.gif gäller väl bara att inte komma emot de kladdiga blink.gif
måste säga att den svärmen va häftig , kul att du tog kameran me i jakten på svärmen , kanske skulle du skaffa fler kupor då dom svärmar ,,,?? wink.gif fast jag vet inget om bin förstås utom att jag älskar honing wink.gif smile.gif o tycker om när dom kommer o surrar ,mamma brukar ge vatten åt dom på en djup bricka med skumgummi som är nedtryckt med stenar o där står dom o dricker på långa led , verkligen tacksamt o lätt att glädja ett litet bi
Hannele
Jag har två kupor, jag la svärmen i den tomma.
Men de svärmade ju två gånger, så nu har de nästan dödat varandra,
jag borde skilt åt dem lite i början... inte lätt.
wacko.gif
yla
usch va tråkigt att dom inte gillar varandra hoppas verkligen att du får några kvar sen sad.gif
Ina
Vilken bild, Hannele!! Förstår att det var svårt att få ner den svärmen... wacko.gif
Hannele

Samma svärm på väg åt andra hållet - in i kupan - för ett år sedan.
*Felix matte*
Tur att inte jag var i närheten.tongue.gif
Gillar varken bin eller honung.
Hannele
Men utan bin får du inga blommor - och inga bär i trädgården... wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon