|
Full version: Fröså Guava
mamamaggan
09-05-2007, 20:45
Har sått guavafrön för snart 7 veckor sedan. Har inte sett till något grönt än. Satte också papaya och där har det kommit upp flera plantor.
Någon som har erfarenhet och kan ge mig lite tips ?
Alexander-VG-zon3
09-05-2007, 20:57
jodå hos mig har jag liv , alla kom upp .
gjorde lite allt möjligt med mina , först satte jag dom ovanför elementet där det blev fuktig luft men för torr jord . sen efter det blev jag trött på dom å satte veck dom ifrån fönstret då jag inte hade plats . sen satte jag dom nån annan stans sen tillbaka till ett norr fönster å plast påse på krukan sen tittade dom upp efter en väldans lång tid . har växt dåligt i mitt dragiga å mörka norr fönster men hoppas att jag får en tillväxt när jag sätter ut dom sen när natten håller över +10c
Piccante
09-05-2007, 21:03
Min enda erfarenhet av guava är att inget har hänt med dem  Men grattis ni som lyckas!
mamamaggan
09-05-2007, 22:03
Jag har mina står uppepå lysrörsarmaturen i ett " miniväxthus" där jag håller det fuktigt men vädrar varje dag. Ska jag kanske flytta på dem till något svalare ställe ett tag?
malin72
09-05-2007, 22:09
CITAT (Markus_H @ 09-05-2007, 22:03)  Min enda erfarenhet av guava är att inget har hänt med dem  Men grattis ni som lyckas! är det fröna från mig i så fall så pma så skickar jag flera eller en planta....dom växer på här
mamamaggan
09-05-2007, 22:12
Hur har du burit dig åt Malin?
malin72
10-05-2007, 12:14
ja jag sådde mina den 3 jan och den 26 grodde dom...hade dom som annat påse över och under lysrören....har inte skrivt att det var något problem med dom... så jag vet faktiskt inte...det är frön från utlandet så det är inte från en köpe frukt....
mamamaggan
10-05-2007, 17:02
OK då flyttar jag ner dem under lysröret nu då. Mina fröer har jag köpt från Impecta .
mamamaggan
06-03-2008, 20:11
Har sått guava i år igen. Det grodde aldrig något förra året. Sådde i år 11/2 och ännu har jag inte sett till någon grodd.
Följer Impectas råd om undervärme men det verkar inte hjälpa.
Någon som har mer råd att dela med sig av ?
Alexander-VG-zon3
06-03-2008, 20:51
mina verkar ha stupat under nu i vinter,, har ändå haft dom svalt runt +10c +15c och extra ljuse ( stått i ett växthus med värme ) alla har tappat bladen och topparna har torkat in och fast där blir varmt i växthuset ( upp till +20c +25c ) så händer där inget ,, inga nya blad och inget alls och den torkar in sakat mer å mer .
jag fick upp alla ,, men mer än så verkar jag inte ha lyckats .
Min guava sådde jag direkt från frukt. Den däckar varje vinter och ser ut som om toppar, grenar och allt torkar in. Men så plötsligt, när man står där med komposthinken, är där inte ett par små gröna skott igen... Min såg jag de första gröna skotten på igår och den är nu 4 år gammal. Den förvarar jag i +10 och ljust vintertid.
MariaÖrebro
07-03-2008, 09:46
Jag köpte en guava i affären och satte fröna i en vanlig liten plastkruka med en påse över. Det var i maj 2005. De grodde snabbt och idag är det ett litet träd, ca 50 cm högt, med vedartad stam som står på mitt köksbord. Jag toppar det för att det ska grena ut sig. Tycker det är ett lätt träd att driva upp. [attachment=14608:Guava.jpg] Det är egentligen inte särskilt svårt! Lycka till!!!!
Alexander-VG-zon3
07-03-2008, 18:01
CITAT (MariaS @ 06-03-2008, 23:12)  Min guava sådde jag direkt från frukt. Den däckar varje vinter och ser ut som om toppar, grenar och allt torkar in. Men så plötsligt, när man står där med komposthinken, är där inte ett par små gröna skott igen... Min såg jag de första gröna skotten på igår och den är nu 4 år gammal. Den förvarar jag i +10 och ljust vintertid. då kanske mina har en chans .
Ska försöka ta en bild på min imorgon.
Nu har jag fotat guavan. Med de gamla bladen, för att ni ska se hur "död" den ser ut innan den tar fart igen. [attachment=14719:Psidium_guajava2.jpg]
Alexander-VG-zon3
09-03-2008, 14:06
CITAT (MariaS @ 09-03-2008, 12:50)  Nu har jag fotat guavan. Med de gamla bladen, för att ni ska se hur "död" den ser ut innan den tar fart igen. [attachment=14719:Psidium_guajava2.jpg] ser välmående och vacker ut !! men jag förstår inte detta ,, mina har rätt så varmt nu (sommar värme) plus ljuse som dom bara kan ,, stammen är grön men topparna har torkat in ,, varför får då inte min nya blad när din får ??
Som du ser på bilden har mina toppar också torkat in. Det gör de varje vinter, varför vet jag inte. Men den blir bara buskigare för varje år istället. Däremot är inte min uppe i sommarvärme ännu, den ligger mer på mellan +10 till +16. du kanske har den för varmt helt enkelt.
(Stavfel)
Alexander-VG-zon3
09-03-2008, 16:16
CITAT (MariaS @ 09-03-2008, 15:29)  Som du ser på bilden har mina toppar också torkat in. Det gör de varje vinter, varför vet jag inte. Men den blir bara buskigare för varje år istället. Däremot är inte min uppe i sommarvärme ännu, den ligger mer på mellan +10 till +16. du kanske har den för varmt helt enkelt. (Stavfel) fast den har ju haft kallare innan och så har den fått det varmare ,, innan låg temp runt +7c +10c till att bli varmare +15c och som lägst på nätterna kanske runt +4c +10c . till att nu i feb-mars blir runt +15c och sedan +20c +25c under soliga dagar .
CITAT (flaxss @ 09-03-2008, 16:16)  fast den har ju haft kallare innan och så har den fått det varmare ,, innan låg temp runt +7c +10c till att bli varmare +15c och som lägst på nätterna kanske runt +4c +10c . till att nu i feb-mars blir runt +15c och sedan +20c +25c under soliga dagar . Då får du nog ha lite tålamod, så ska du se att den kommer
Alexander-VG-zon3
09-03-2008, 16:48
CITAT (MariaS @ 09-03-2008, 16:44)  Då får du nog ha lite tålamod, så ska du se att den kommer hoppas hoppas verkligen den kommer ,,  tack för hjälpen .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|