Full version: pepparmynta
Fera
Hej har en planta med pepparmynta. Hur lätt har den att vandra iväg, med sina rötter. Vill ju inte ha den som ogräs!
ingrid fuxwall
Beror lite på jorden och vilken sorts mynta du avser.

Bäst är kanske att sätta den i ett avgränsat kärl. Har själv grävt ner en stor kruka i dag och i denna kruka ska jag plantera min nyinköpa mynta.

ingrid som har skenande äpplemynta men pepparmyntan tar sig inte hos mig

CITAT (ingrid fuxwall @ 09-05-2007, 22:33) *
Beror lite på jorden.

Bäst är kanske att sätta den i ett avgränsat kärl. Har själv grävt ner en stor kruka i dag och i denna kruka ska jag plantera min nyinköpa mynta.

ingrid som har skenande äpplemynta men pepparmyntan tar sig inte hos mig
Piccante
Hemma hos mina föräldrar så har vi numera pepparmynta överallt i grönsakslandet! Rötterna letar sig i väg åt alla riktningar och även in i pallkragar och bänkar. Håll dem avgränsade om du inte vill att allt ska lukta mint.
Fenja
Pepparmynta och de flesta andra myntor är veritabla ogräs, de sprider sig med herrans fart med långa utlöpare snabbt och säkert! Om du vill vara helt säker på att kunna hålla den i schack så sätt den som solitär i gräsmattan så kan du hålla efter den med gräsklipparen wink.gif! Nu gillar jag myntorna och de är ganska lätta att dra bort, så mina härjar ganska obehindrat i trädgården.
Mvh
Fenja
Cassandra
Jag har fullt upp med att försöka utrota växten i min trädgård. Tidigare ägaren hade mycket mynta. Rötterna är besvärliga och den tar sig överallt.
Jonas70
Jag har två myntor som står i nergrävda krukor, men trots detta så har de lyckats sprida sig utanför genom utlöpare över kanten på dessa kärl. Så det är några rackare till att vilja ha världsherravälde wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon