Moby Dick
Hej,

Generellt sätt, vilket är bästa sättet att vattna sina krukväxter. Är det att hälla vatten ovanpå jorden och låta det rinna ner eller är det bättre att vattna i fatet så att vattnet sugs upp av växten?

kira
Hur man vattnar sin kruväxter?Det är lite olika på för olia krukväxter men det vanligaste sättet är väl ovanpå jorden o undvik att vatten kommer på bladen för då kan de få brännskador i solsken ,sen finns det förstås växter som föredrar vatten på fatet t.ex.Saint Paulia.V.H,Kira
Fenja
Hej och välkommen hit! Som Kira säger så vattnas de flesta växter uppe på jorden. Har du dem i ytterkrukor se till att det inte blir vatten stående i botten, då kan rötterna ruttna fort.
Mvh
Fenja
Malvia

Ibland sätter jag dem i vattenkar i ca 10 min, så de hinner dra åt sig det som de behöver.

ställer dem att rinna av ett tag innan jag sätter dem i ytterkrukan sen.

emellanåt duschar jag dem, och låter rinna/droppa av ett tag.
*Agnes*
Jag har fått lära mej; att antingen gör man det ena eller det andra. Så försöker man hålla sig till det, varför minns jag inte riktigt just nu, minnet är bra men kort whistling.gif ... Skall ta reda på varför så låter inte svaret så flummigt. Men iallafall det ena eller det andra. Växter dricker väl underifrån, som man säger; vattna inte för ofta i din trädgård när det är torrt för rötterna söker sig uppåt, vattna rejält men inte ofta just pga detta med rötterna som skall leta sig neråt efter vatten. Rätta mej om jag har fel unsure.gif ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon