anna_rispan
10-05-2007, 07:22
Tjipp!
Visst finns det ark med etiketter. man kan skriva ut på en vanlig skrivare. Rutan brukar vara kankse 2-3cm gånger 5-6 cm. Vet ni vad jag menar? Var hittar man såna att köpa? Hur gör man sedan i datorn??
Yin o Yang
10-05-2007, 07:30
Etiketter hittar Du med stor sannolikhet i närmaste bokhandel/pappersaffär. Om Du har Word gör så här
1) Gå in i Verktyg
2) Välj Kuvert och etiketter
3) Välj Alternativ och ställ in på L7159 (den vanligaste storleken, då är det 24 etiketter på ett blad)
4) Välj Nytt dokument
5) Skriv in Dina adresser
Lycka till!
anna_rispan
10-05-2007, 07:42
Tack! Mycket bra förklarat! Visst borde det gå att kopiera in adresserna från ett annat dokument? Om de redan ligger i excel eller word?? Säg om man har ca 100 adresser att skriva ut???
CITAT (anna_rispan @ 10-05-2007, 07:42)

Tack! Mycket bra förklarat! Visst borde det gå att kopiera in adresserna från ett annat dokument? Om de redan ligger i excel eller word?? Säg om man har ca 100 adresser att skriva ut???
Kanske, men prova i så fall att klistra in som oformaterad text (i engelska versionen av Word väljer man paste special).
anna_rispan
10-05-2007, 07:53
Tack igen! Jag kommer att ta till mig tipsen o eventuellt vidarebefordra dem.
Börja med att köp etiketterna. finns på kontosaffärer elelr tex Clas Ohlsson.
Koden som står på förpacknignen brukar finnas med i Wörd sen.
Det går sen att importera data från andra program. kanske kan bli lite knepigt, men återkom o fråga så kan vi nog lösa det.
anna_rispan
10-05-2007, 08:19
CITAT (Ralf @ 10-05-2007, 09:18)

Börja med att köp etiketterna. finns på kontosaffärer elelr tex Clas Ohlsson.
Koden som står på förpacknignen brukar finnas med i Wörd sen.
Det går sen att importera data från andra program. kanske kan bli lite knepigt, men återkom o fråga så kan vi nog lösa det.
Toppen-toppen!
Det finns alla möjliga olika sorters etiketter att köpa, prova i någon kontorsvaruhandel.
Ett väldigt enkelt sätt att göra etiketter om alla etiketter ska ha olika innehåll (t ex adressetiketter) är att använda funktionen "Koppla dokument" som finns i Word under Verktyg/brev och etiketter. Denna funktion är till stor hjälp om man t ex ska skriva brev med olika adressater, olika uppgifter i brevet etc - jag använder den om jag gör inbjudningskort (t ex till fest eller bröllopp).
Det du måste göra är att lägga in alla uppgifter som ska vara unika på varje etikett i ett excelark. Om du t ex ska göra adressetiketter så skriver du en spalt med namn, en med gatuadress, en med postnr, en med ort. OBS! Varje spalt måste ha en rubrik, vilken rubrik du väljer är upp till dig.
När det är klart så spar du exceldokuemntet och går in i Word och börjar med funktionen koppla dokument. Där följer du instruktionerna som guidar dig igenom funktionen. När du väljer etiketter så är det bara att se vilken tillverkare du har för etiketterna (Avery är väldigt vanligt) och vad etiketten har för något nummer - på så sätt så hittar du dem i listan över etiketter som redan finns i Word. Har man otur så finns inte etiketterna i Word, då får man göra egna vilket är lite knepigare men inte omöjligt, i så fall brukar det följa med en mall med etiketterna som visar alla måtten på etiketter och sidomarginal mm.
Det kanske låter jätte komplicerat men jag lovar att när du väl tragglat dig igenom funktionen och förstår hur den fungerar så är den till enorm nytta - speciellt om du jobbar med utskick, etiketter etc på ex jobbet - eller gör inbjudningskort.
När du gör adressetiketter så tänk på att det är två mellanslag mellan postnr och ort samt att orten skrivs med stora bokstäver (i ett brev däremot så är det ett mellanslag mellan postnr och ort och orten skrivs med små bokstäver).
Vill du ha hjälp med funktionen så kan du maila.
Lycka till ifall du väljer att prova funktionen!
Hej!
Jag har hämtat hem massor med mallar som öppnar sig i word. Om du vill så kan jag maila dom till dig.
Det är smidigt och det blir så fint.
Lena
anna_rispan
11-05-2007, 15:16
CITAT (solen @ 11-05-2007, 16:15)

Hej!
Jag har hämtat hem massor med mallar som öppnar sig i word. Om du vill så kan jag maila dom till dig.
Det är smidigt och det blir så fint.
Lena
Hmm, hur menar du då?? Det finns ju tydligen i word redan. Men du kanske menar med mönster?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.