Full version: första jorgubbar!
katah
Vi kommer att få smaka de första jordgubbarna idag!

Jag tog några plantor in i växthuset på hösten, de började blomma under april och de förstana är nu helröda.Helt otroligt!

jag har dom nu ute på altanen

Jag har även några små gröna tomater som dinglar på ett par plantor.
Nu är man glad att man började redan i januari med några tidiga plantor smile.gif
Jonas70
Har du värme i ditt växthus, eller?
troja
Blir något avundsjuk (ganska mycket faktiskt), mina i växthuset har just blommat över. Vad har du för sort?
katah
Det var väl meningen att göra er lite avundsjuka wink.gif.

Jag har växthuset mot husväggen som altan, kliver in direkt från vardagsrummet, husets värmeväxlare blåser restvärmen från huset direkt till växthuset. Den blåser +8 grader in i växthuset dygnet runt även på vintern.

Vi har paprikaplantor mm. kvar in i december och städar till jul.
Sedan har jag bara vinterförvaring för pelargonier, sharon och granatäppel-träd + lite till. Huset håller till plus-sidan vid minus 16 grader ute, om jag inte minns fel och det är sällan så kalt här. Lobelian blommar hela vintern genom i princip!

Jag har en barnkammare i förrådet för småplantor under januari-februari, men kunde flytta allt in i växthuset redan mitten av mars i år , jag har haft en extravärmare där, men jag tror inte att det har varit på gång alls, det enda som ska vara på gång där är en lufttorkare, för luften som kommer från huset är så fuktigt att vattnet rinner på rutorna annars. Lufttorkaren behövs ett par månader på våren och hösten.

Jag har några olika sorter av jordgubbar i trägården ( sonen lyckades flytta plantorna när han klippte gräset så jag har ingen aning vilken planta är vilken.) polka är annars min storfavorit!
rosita
Vilket guldläge för växthuset, katah! tummenupp.gif Jag är riktigt avundsjuk!
katah
Det enda nackdelen är att det är söderläge, och när solen gasar på blir det lätt ruskigt varmt.
Takfönsterna klarar inte av det och öppna dörren räcker inte, så min man har installerad en utsugningsfläkt ovanför dörren och den gör sitt jobb riktigt bra.
Värmen stiger dok. fortfarande till 32 grader ( nu när det var riktigt varmt ett par veckor sedan) , så vi funderar att installerna en till till sommarhettan.
Men fläkten gäller det bara att ha dörren stängt och jag tror även takluckorna, för när fläkten finns över dörren så då suger den ut bra den luften som kommer från frönter och dörr.
Så vi har växthuset stängt och fläkten sköter jobbet wink.gif
uno
CITAT (katah @ 11-05-2007, 14:39) *
Det enda nackdelen är att det är söderläge, och när solen gasar på blir det lätt ruskigt varmt.
Takfönsterna klarar inte av det och öppna dörren räcker inte, så min man har installerad en utsugningsfläkt ovanför dörren och den gör sitt jobb riktigt bra.
Värmen stiger dok. fortfarande till 32 grader ( nu när det var riktigt varmt ett par veckor sedan) , så vi funderar att installerna en till till sommarhettan.
Men fläkten gäller det bara att ha dörren stängt och jag tror även takluckorna, för när fläkten finns över dörren så då suger den ut bra den luften som kommer från frönter och dörr.
Så vi har växthuset stängt och fläkten sköter jobbet wink.gif

Berätta mer om utsugningsfläkten. Hur installeras den, vad är priset?
katah
Vi har en fläkt ( effekt ca. 100 kbm / timmen, (myson M 100 )från Klas ohlsson, 149 kr) den är monterad i en liten fönster ovanför dörren.
Den har en kallrasskydd med.

Den orkar inte riktigt göra jobbet , så det ska bli två till ( effekt á ca. 144 kbm/ timmen (sunon DP201A) också från Klas Ohlsson, storlek 120mm x 120 mm)
Dessa ska monteras till tackluckerna. De ska limmas fast i tackluckor och när luckorna öppnas ska de starta.

Då får vi nästan 400 kbm utsug/ timme.

Alla ligger runt 40-50 decibel så ljudnvån blir inte så hög.

Från husets frånluft blåser det in ca. 200 kbm / timme till växthuset.

Växthuset är byggt på plintar och golvet är av träplankor med en liten springa mellan varje planka.
Meningen är att fläcktarna ska suga kallare luft från under växthusgolv.
utöver detta har vi en bordsfläkt på ena gaveln + en liten fläckt vid en hyllplan.

totalt förbrukar vi närmare 100 watt/ timmen med alla fläktar i bruk.

Vi kan återkomma med värmerapport när värmen återkommer och alla fläktar är installerade! wink.gif
kricke1
CITAT (katah @ 10-05-2007, 08:50) *
Vi kommer att få smaka de första jordgubbarna idag!

Jag tog några plantor in i växthuset på hösten, de började blomma under april och de förstana är nu helröda.Helt otroligt!

jag har dom nu ute på altanen

Jag har även några små gröna tomater som dinglar på ett par plantor.
Nu är man glad att man började redan i januari med några tidiga plantor smile.gif

GOTT flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon