Inger Ö
Hmm... hoppas jag är på rätt ställe nu huh.gif !? Jag är ju inte alltför duktig men det struntar jag i.( på detta med datorer menar jag ).

Min fråga handlar om ett rosenhagtorns - träd som vuxit sig högt och spretigt. Vi har så liten " tomt " så trädet tar liksom för stor plats eller vad man nu ska säga. Förra vårvintern sågade jag helt sonika av ett par grenar som letat sig ut över gångvägen och in på grannens lika stora tomt.
Under den period som förflutit har det kommit nya tunna grenar på de andra grenarna som växer rakt upp och inte så lite långa heller för den delen, ska de tas bort och när ?
Trädets topp ser helt bedrövlig ut och skulle behöva justeras och det kliar i fingrarna att få forma trädet till en mer passande form för den yta som vi har. Kan man beskära toppen ? unsure.gif
Ja, sedan var det det lilla päronträdet som är rätt lågt men grenarna är lite väl långa, det ser ut som om grenarna är för långa !? Om och när ska päronträdet beskäras ( Det kom mycket frukt som inte smakade så mycket och som blev dålig väldigt snabbt wacko.gif, kanske någon har tips angående detta också ? )

Nå, detta blev ett långt inlägg men jag hoppas någon läst och kanske vill svara. Tack på förhand wub.gif . / Inger Ö
Inga från Närke
Är inte någon expert, men vi har 3 stycken haggtornsträd och jag har klippt/sågat dem efter de har blommat. En del stora grenar sågar jag av vid stammen. Man måste både glesa ut och klippa, det blir mindre ohyra då.
Päronträd är samma som äppelträd, klippa på hösten och nu. Tidigare skulle man klippa tidigt på våren men nu har jag hört nya rön att man klipper på hösten före kylan så blir det inte så många vattenskott under sommaren. Vet inte om det stämmer.
Skulle testa på mitt äppelträd men det blev inte så, så det får jag klippa i vår när min klipphjälpare har tid. Törs inte klippa fruktträd själv men buskar och så klipper jag hej vilt.
Jag har en regel som jag använt mig av:
Blommande buskar klipps efter blomningen. Barrbuskar straxt innan vintern och stenfrukt (körsbär m.m.) efter att frukten är slut. Äpple o. päron som jag skrev tidigare var innan våren kom t.ex. i febr.-mars men som ändrats nu. Förhoppningsvis får du fler svar av kunnigare men mina buskar,träd m.m. har överlevt i 11 år när jag gjort efter denna regel.
Hälsningar Inga
Cilla
Beskärningstiderna för äpple och päron är desamma som för hagtorn. Man kan välja mellan två perioder:

- Juli till september i Mellansverige, som är detsamma som efter savningsperioden till dess att första frostnatten infaller. Under denna tid är trädens läkförmåga som bäst. Denna period är mycket längre än den på vårvintern - och har behagligare temperaturer. Att så många ändå sticker upp i träden kalla vårvinterdagar beror på att det är en tradition från boindetiden. Det var då de hade tid för fruktträden.

- Februari slut till och med mars för Mellansverige, eller från det att kallaste vinterperioden är över och till dess att savningen börjar. Varma vårar kan man börja i februari men måste sluta tidigare, kalla vårar med mycket tjäle i marken kan man beskära också i början av april.

Vattenskottsbildning beror främst på felaktig beskärning, inte på beskärningstillfället. Det är när man skär bort alltför mycket bladmassa som trädet (äpple. päron liksom hagtorn) satsar på att återställa bladmassa med sin snabbast växande gren - vattenskottet.

Beskär man rätt satsar trädet på att stärka och öka sina övriga grenar, särskilt fruktgrenar som blir mer hållbara och snabbare ger frukt. Och som växer vackert...

Det är sant att felaktig beskärning på vårvintern ger mer vattenskottsbildning under sommaren än vad en felaktig sommarbeskärning gör. Men en felaktig beskärning med kapning av grova grenar eller alltför många grenar på sommaren skapar också försvarsprocesser i trädet, som tar energi och gör att fruktved och frukt inte bildas som det ska.

Vattenskott ger också frukt så småningom. Men det är en mindre hållbar gren än de övriga grenarna, och man bör därför undvika beskärning som tvingar trädet att kasta upp sådana.

Vattenskott är inte en naturlig effekt av beskärning! Om trädet själv får välja och inte utsätts för stormknäckta ggrenar eller alltför grov beskärning satsar det mycket hellre på fruktgrenar och vackert formade grenar!

Cilla
www.juniper.se/tradvard
Cilla
Hej Inger,

>Förra vårvintern sågade jag helt sonika av ett par grenar som letat sig ut >över gångvägen och in på grannens lika stora tomt.
>Under den period som förflutit har det kommit nya tunna grenar på de >andra grenarna som växer rakt upp och inte så lite långa heller för den >delen, ska de tas bort och när ?

Detta är vattenskott, som trädet skickar upp för att kompensera för alltför mycket borttagen bladmassa. Om du tar bort dem i vår eller sommar kommer trädet att skjuta nya. Du kan låta skotten växa till dess att de förgrenar sig. Då lägger du snittet i grenklykan.

>Trädets topp ser helt bedrövlig ut och skulle behöva justeras och det kliar >i fingrarna att få forma trädet till en mer passande form för den yta som vi >har. Kan man beskära toppen ?

Javisst, särskilt i grenklyka. Men om du i våras tog bort några grenar och vill ta bort några i vår igen riskerar du förstås att trädet återigen svarar med vattenskott. Hagtornens vattenskott växer ofta snett inåt och rakt uppåt och får trädet att se misshandlat ut.

Om toppen du vill ta bort är grov (över 5 cm diameter) och du kapar där, kommer trädet att kasta ett paraply av vattenskott från detta ställe. Satsa hellre på att i grenklyka i toppskottet ta en mindre bit av toppen varje år.

>Ja, sedan var det det lilla päronträdet som är rätt lågt men grenarna är >lite väl långa, det ser ut som om grenarna är för långa !?

Grenar på päron kan vara långa. En beskärare känner på stabiliteten och spänsten om de är för långa eller inte. Bröts någon av frukten de fick?

>Om och när ska päronträdet beskäras ( Det kom mycket frukt som inte >smakade så mycket och som blev dålig väldigt snabbt wacko.gif, kanske >någon har tips angående detta också ? )

Beror på var du bor, men i Mellansverige är det antingen perioden kuli-september, eller mars.
Att frukt inte smakar mycket kan vara för att det varit en molnig sommar eller trädet stått i skuggan, att man plockar i fel tid eller att man helt enkelt inte gillar sorten. Provade du att lägga in och konservera? det brukar ta fram smaken.

Cilla Lundström
beskärningstips: www.juniper.se/tradvard
Inger Ö
Tack, tack, tack !
Jag borde varit mer försiktig då jag tog bort grenarna som var så långa, det förstår jag nu. Jag gillar ju vårt hagtornträd wub.gif och ska vara lite varligare i fortsättningen...men jag kan inte låta det bara vara som det ser ut nu så jag ska prova de tips jag fått även om jag känner mig ruskigt osäker ändå. Päronträdets långa grenar knäcktes inte men växer in på den andra grannens tomt samt rakt över gången fram till vår ytterdörr....så..?!
Jag har ingen aning om vad det är för päronsort men det såg ut som sådana grågröna päron man köper i affären på hösten...fast de smakade inte alls...nä, det smakade ingenting nästan. Nej, jag konsreverade inte...men jag använde dem i en äppel - päron dricka....som mest smakar äpple, tror jag rolleyes.gif . Nå tack igen.

Med vänlig hälsning Inger.

Ps. äppeldrickareceptet har jag plockat från odla.nu....tyvärr minns jag inte vem det var som hade lagt ut det receptet men det är verkligen toppen.
Cilla
Om du behöver minska trädet pga dörren och grannen - satsa på det och beskär mindre eller inte alls i övrigt så slipper du att vid dörren och grannen få ett sprut av snabbväxande vattenskott sedan.

Du kan korta in och höja grenar utan att kapa dem tvärt. Tänk i vikt istället för i längd på grenen. Skär bort sidogrenar eller skär en gren vid en grenklyka så höjer sig hela grenen. Det kallas för att lyfta grenar och används när man måste minska kronans vidd.

Det är så här vi beskärare undviker att kapa grenar tvärt. När man kapar en gren tvärt av sjuknar den och börjar grenar omkring att växa hej vilt och obändigt.

När du skär som i de blåa snitten, höjer sig grenarna som är kvar. En gren kan ju sträcka sig över en dörr bara den gör det på tillräcklig höjd. Samma med grannen - om han får grenarna i ansiktet upplever han trädet som alltför vidsträckt. Men om det sträcker sig över tomten några meter upp är det en annan sak.

Ofta gör man detta i steg, som här:

1. Skär bort denna först eftersom den har kortast framtid - den växer lågt i kronan och i nederkant på en gren. Om detta inte räcker för att höja hela grenen, fortsätt med att skära bort 2. Höjer sig grenen fortfarande inte skär du vid 3. Räcker inte viktminskningen tar du ända in vid 4.
När du skär så här kommer fortsatta tillväxten på trädet inte bli buskig, det blir inga eller mycket få vattenskott och snitten kan läka.

Hur man gör snitten och bilder på hur man minskar kronor genom "lyft" som dessa finns på www.juniper.se/tradvard. Länkarna finns i texterna med "snitt" och "lyft".

Cilla
Inger Ö
Tusen tack en gång till ! Den första bilden med dörren och grannen var kusligt likt vår ingång...har du varit hemma hos oss, Cilla? biggrin.gif
Ja, jag blir bara mer och mer osäker ändå, hur ska jag våga mig på träden igen ? jag har ju gjort alldeles åt skogen fel hittills. unsure.gif
Säg att du också gjort fel i början....eller hade du läst på bättre än vad jag gjort??
Jag är lite impulsiv och ja...resultatet har ju redan beskrivits sad.gif
Nåja ... vi får se... kanske anlitar jag någon kunnig på området som får komma hem till oss och fixa till mina misstag ( några år framöver ).
Ann
Tack, tack? biggrin.gif
Nu vet jag vad jag ska göra. Vi har en hagtornshäck som har blivit betänkligt gles nertill.
Vi bor vid en vägkorsning och varje gång som flyttbilarna ska in på gatan här, så är dom inne och tar med sig en bit av häcken. Efter senaste påhälsningen, åkte några grenar igen sad.gif Nu blir det ut med sågen och kapa av en tjock gren nedanför hålet och hoppas på vattenskotten ombesörjer resten, då blir det åtminstone tät, tills det är dags att göra ett nytt hål. unsure.gif
Hälsar Ann
Cilla
Inger,
Man lär så länge man lever, och nästa gång kommer du att beskära bättre än förra gången. Hagtornsträd har en formidabel förmåga att reparera sig, bland annat genom att skicka vattenskott.

Visst har jag gjort misstag också, och gör det än idag.

Beskär och såga lugnt i framtiden - med vassa verktyg som lämnar jämna, ofnasiga snitt så klarar trädet en och annan felkapning också!
http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm

Cilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon