Österläge
Jag skulle vilja stamma upp en kryddplanta, tycker de är så fina som man ser på plantskolor men ack så dyra! Vilka kan man göra det med, rosmarin, lavendel? Klipper man bara bort de flesta grenar så det blir en lång stam o formar sedan till en boll, eller? Tänkte ta en stickling på någon av de plantor jag har och försöka med, så jag inte riskerar en hel planta om det går åt skogen...
KURT
I princip kan man göra det med alla fleråriga växter. Men för att det skall vara någon mening så måste man kunna övervintra dem. Många kryddväxter kommer från medelhavsområdet och vill ha det svalt men ljust under vintern.
Österläge
Ja det förstås, annars hinner man väl inte få nåt "träd"... Min lavendel klarade sig i vintras, rosmarinen dog men jag kan ju ta in den i vinter... Har du själv testat med någon?
Österläge
Ingen som har testat att göra detta själv?
Mu i myllan
Lavendel är nog enklast. Välj ut ett rakt skott och ge det någon form av rakt stöd så att det inte lägger sig eller viker av. Klipp bort alla skott utefter "stammen" och håll efter så at den inte grenar sig. Bladen får du låta vara kvar annars funkar inte fotocyntesen. Om du bor i zon 4 eller mer bör du övervintra nära husväggen, gärna med krukan i frigolitlåda och juteväv omkring plantan så det lilla livet inte fryser ihjäl. Ett garage som inte är alltför varmt är bra om det finns fönster.
Rosmarin går också. Gör likadant men övervintra svalt. De brukar få problem redan i zon 2 om vintern är stygg

Frigolitlåda kan vara en kartong fylld med lös frigolit eller en låda med 5 sidor. Köp en platta och limma med kontaktlim eller tejpa.

Lycka till
Alexander-VG-zon3
CITAT (uteplatsen @ 10-05-2007, 14:18) *
Ja det förstås, annars hinner man väl inte få nåt "träd"... Min lavendel klarade sig i vintras, rosmarinen dog men jag kan ju ta in den i vinter... Har du själv testat med någon?

har du rosmarin i zon 1-2 i zon 1 är där inga problem , men i zon 2 är det annat . ren sand och grus jord nära en skyddad söder vägg. sen köper du grön vinterväv . så efter nån lätt frost natt lindar du om plantan den gröna väven ett par lager sen så i mars byter du skyddet mot ett lakan istället så solen inte bränner den . den är härdig till -17c men klara inte blåst eller vårsolen så bra . krypande rosmarin något härdigare exakt vad kan jag inte säga men ett par grader mer än -17c klarar den .

min egen rosmarin klarade sig väldigt bra utan skydd och blommade jätte vackert i maj helt över sållad med blommor , dock frös norr sidan bort och vårsolen brände en del .men nu blir den istället en vackert uppstammad buske .
Österläge
Jag har börjat stamma upp en lavendel nu, tog helt enkelt den plantan jag har och klippte bort de nedersta skotten, ska formklippa den efter vintern tänkte jag så borde den bli mer o mer lik ett träd... Kan lägga in kort på den nån dag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon