Jag hade en salvia i mitt studentrum. Jag kan inte påstå att den "stortrivdes" (jag var inte så hemskt bra på att vattna den), men den överlevde i alla fall... Gräslök och mynta är svåra att ha ihjäl, båda funkar på fönsterbrädan. Annat jag har haft på fönsterbrädan i alla fall periodvis är oregano och mejram. Rosmarin funkar bra för vissa, det beror lite på hur man är på att vattna (den vill vattnas "lagom" mycket). Om du har ett soligt fönster och gillar stark mat skulle du kunna prova att odla chili. Vissa sorter är ganska lågväxta och tar inte så stor plats, och många kan leva i flera år.
Ibland roar jag mig med att sätta ett par vitlöksklyftor i kruka. När dom börjar skjuta blast klipper jag av blasten och har på smörgåsen, i pastan osv. Detta utarmar klyftan efter ett tag så det funkar bara i några veckor, men det är ju bara att sätta nya vitlöksklyftor när dom gamla börjar "ta slut"

Många örter blir lite av "säsongsblommor" på fönsterbrädan, speciellt dom som normalt ska vissna ner över vintern. Oftast är dom inte så dyra om man köper dem i kruka i grönsaksdisken, så när dom börjar tappa musten kan man slänga dom och skaffa nya.